Een echte sportwagenconstructeur bouwt sportwagens. Het leek wel een mantra dat McLaren de afgelopen jaren herhaalde en herhaalde, bedoeld als sneer naar de concurrentie die wel SUV-modellen aan het gamma zou toevoegen. Eerst Porsche met de Cayenne, later Lamborghini met de Urus en Aston Martin met de DBX. En sinds kort is er de Ferrari Purosangue, natuurlijk. Intussen heeft McLaren ingezien dat het een SUV nodig heeft om overeind te blijven. Dus gaat het alsnog overstag.
Dat die SUV-piste gesteund wordt door Michael Leiters, de nieuwbakken CEO van McLaren, hoeft niet te verbazen. De Duitser was in het verleden ook betrokken bij de Porsche Cayenne en Ferrari Purosangue. Toch kijkt de Britse constructeur in de eerste plaats naar Coventry, want net zoals de Lotus Eletre gaat McLaren meteen voor een 100% elektrische SUV.
Interne kritiek
Nu moeten we die McLaren-SUV niet voor 2026 verwachten, eerst moet de batterijtechnologie nog stappen zetten. Om het gewicht tot een minimum te beperken, zou het Composite Technology Centre inmiddels bezig zijn met een volledig uit koolstofvezel opgetrokken chassis.
Als het van Michael Leiters afhangt, dan combineert de SUV McLaren een onderscheidend koetswerkontwerp en een goed klinkende typebenaming. De CEO liet zich immers kritisch uit over het generische design van de McLaren-modellen, die volgens hem te veel op elkaar zouden lijken. De typbenamingen omschreef hij als onoverzichtelijk. Daarom weert de plug-inhybride opvolger van de 570S de combinatie van cijfers en letters, maar luistert die naar de naam McLaren Artura.
Bron: Car Magazine
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!