UPDATE Mercedes zegt geen plannen te hebben om de AMG-varianten van de C- en de E-Klasse opnieuw een V8 te geven en doet de geruchten af als nonsens.
De nieuwe Mercedes-AMG C63 wordt aangedreven door een plug-inhybride 2 liter-krachtbron die slechts vier cilinders telt. Dat houdt het aandrijfgeheel niet tegen om bijzonder performant voor de dag te komen, want de met F1-technologie gezegende vierpitter combineert een systeemvermogen van 680 pk ontwikkelt met een maximumkoppel van 1.020 Nm.
Dat zorgt ervoor dat de Mercedes-AMG C63 S E Performance, zoals de topversie van de C-Klasse officieel genoemd wordt, aan 3,3 seconden genoeg heeft om van 0 naar 100 km/u te sprinten en een topsnelheid van 280 km/u haalt. Toch weerklonk er heel wat kritiek. De nieuwe C63 zou te zwaar zijn en die plug-inhybride aandrijflijn zou karakter missen.
Misrekening?
Voor de AMG-versie van de nieuwe Mercedes E-Klasse zou Stuttgart een vergelijkbare piste bewandelen en de V8-biturbo van het uitgaande model ruilen voor een plug-inhybride zescilindermotor. Geen onlogische beslissing, want die dikke V8 valt niet zomaar op een-twee-drie aan te passen aan de Euro 7-regelgeving en is evenmin een CO2-kampioen. Maar de negatieve reacties op de C63 zijn Das Haus natuurlijk niet ontgaan.
Daarom Mercedes het roer opnieuw willen omgooien en de afgeschreven V8 met motorcode M177 alsnog willen aanpassen, zodat hij in de loop van 2025 opnieuw geïntroduceerd zou kunnen worden in de AMG-versies van de C- en de E-Klasse. Nu zou het wel opnieuw om een plug-inhybride set-up gaan, dus pluimgewichten zullen die C63 en E63 niet worden.
Bron: Car & Driver
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!