Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Scoops / Officieel: volgende Lamborghini Huracan wordt plug-inhybride

Geschreven door Yeelen Möller op 15-07-2022

De technische chef van Lamborghini heeft verklapt dat de volgende Huracan een plug-inhybride wordt met "meer dan 6 en minder dan 12 cilinders". En neen, de verbrandingsmotor wordt niet geleend van Audi of Porsche.

Rouven Mohr, Chief Technical Officer bij Lamborghini, liet zich aan de concullega's van Auto Express ontvallen dat de volgende Lamborghini Huracan een plug-inhybride wordt. Ook Lamborghini ontkomt niet aan de elektrificatiegolf, maar er zijn ook voordelen aan verbonden: "op het vlak van prestaties wordt het opnieuw een grote stap vooruit". De geruchten spreken in ieder geval over 850 pk, genoeg om het vuur aan de schenen te leggen van de Ferrari 296 GTB (830 pk) en een pak meer dan de McLaren Artura (680 pk).

Eigen motor

Nog goed nieuws is dat deze Huracan PHEV niet voor de saaie optie zal gaan van de 4.0 V8 TFSI uit de Urus in combinatie met een elektromotor. Het wordt een eigen verbrandingsmotor van "meer dan 6 en minder dan 12 cilinders", wat wijst op een V8 of V10 die zal samenwerken met de elektromotor. Tegen 2024 moet het hele gamma van Lamborghini geëlektrificeerd zijn, wat wil zeggen dat ook de opvolger van de Aventador en de Urus hybride worden. 

UPDATE 20 09 2022

Volgens informatie van onze collega's bij Carscoops - doorgaans goed geïnformeerd - zal de vervanger van de Huracán een hybride motor krijgen die sterk verschilt van de concurrentie. Het zou gaan om een geëlektrificeerde V8 met dubbele turbo en een unieke werking: de verbrandingsmotor zou tot 7.000 tpm worden ondersteund door een elektrische eenheid, waarna de turbo's in actie treden en het toerental opdrijven tot een spectaculaire 10.000 t/min (ter herinnering, hybride V6-turbo's in de Formule 1 gaan tot maximaal 11.000 t/min). Deze technologie moet de sensatie van een natuurlijk geaspireerde motor bij hoge toerentallen bewerkstelligen, terwijl het zeer hoge koppel van de elektrische motor en vervolgens de turbo's blijvend kan worden benut.

Als dit klopt, slaat Lamborghini hard toe en slaagt het er opnieuw in een specifieke en onnavolgbare "auditieve handtekening" te zetten. De keuze voor een twin-turbo-V8 met hybride hulp wordt mogelijks bevestigd door het feit dat het merk zo'n blok - gecombineerd met een gestandaardiseerde elektrische motor omwille van de regelgeving - ontwikkelt voor zijn toekomstige LMDh in het WEC en GT.

 

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten