Opel verspilde geen tijd om de eerste modellen van zijn nieuwe dynamische GSe-label voor te stellen, en koos daarvoor de twee carrosserievarianten van de Astra. De plug-inhybrideversies daarvan krijgen een aangepaste look en dito onderstel voor meer dynamiek en rijplezier.
ONTDEK prijzen en onze tests van de Opel Astra
Dynamischer onderstel
Het aandrijfgeheel van de Opel Astra GSe en Astra Sports Tourer GSe is dat van de PHEV-versie. Een drukgevoede 1.6-viercilinder op benzine met elektrische ondersteuning levert een gecombineerd vermogen van 225 pk en een maximumkoppel van 360 Nm. Dat maakt de Opel Astra krachtig, maar niet sportief, door de te zware elektrische componenten, vooral de accu. Maar de Opel Astra GSe en Opel Astra Sports Tourer GSe maken dat goed met een CO2-uitstoot van slechts 25 tot 26 g/km.
De GSe-versies danken hun grotere dynamisme dan ook aan hun herziene chassis. De ingenieurs en ontwerpers van het merk hebben de stuurinrichting, de ophanging en de remmen aangepast voor een directere respons, een grotere levendigheid en een efficiënter rijgedrag. De meest opvallende verandering is de verlaging van de ophanging met 10 mm, boven op een specifieke afstelling van de veren en schokdempers, die laatste met FSD-technologie (Frequency Selective Damping), die verschillende dempingskarakteristieken mogelijk maakt bij hoge frequentie (controle van de ophanging) en lage frequentie (controle van de koetswerkbewegingen). Uiteraard zijn de interventiedrempels van het ESP aangepast om de bestuurder meer speelruimte te geven bij sportief rijden.
Sportieve look
Maar zoals altijd bij dit soort labels is het belangrijkste verschil het uiterlijk. De klant moet immers het gevoel hebben dat hij waar voor zijn geld krijgt. De Opel Astra GSe en Astra Sports Tourer GSe hebben dan ook recht op een specifieke look, met 18-duimwielen die geïnspireerd zijn op die van de Opel Manta GSe Elektromod, terwijl vooraan de beroemde, volledig zwarte Opel Vizor, de opengewerkte bumper en een GSe-embleem op de achterklep van beide modellen het GSe-uiterlijk afmaken. Een beetje mager? Misschien, maar waarom nog meer moeite doen voor een model dat toch geen sportieve pretenties heeft?
Binnenin onderscheiden de Opel Astra GSe en Astra Sports Tourer GSe zich door met Alcantara beklede sportstoelen voorin die nog steeds AGR-gecertificeerd zijn... en dat is alles. Karig? Laten we het houden op Duitse strengheid…
De plug-inhybrideversie van 225 pk was voordien al beschikbaar in andere afwerkingsniveaus, net als de variant met 180 pk, maar voortaan zal die dus exclusief te krijgen zijn als GSe. Die uitvoering is dus niet combineerbaar met de Hybrid 180. De Belgische prijzen zijn nog niet bekend, maar zouden iets hoger moeten liggen dan die van wijlen de Hybrid 225 Ultimate. Wel weten we dat de GSe's besteld zullen kunnen worden vanaf januari 2023 en dat de leveringen in mei 2023 van start zouden moeten gaan.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!