Samenvatting comeback Peugeot GTi
- Vergeet PSE, terugkeer GTi
- Elektrische hot hatch
- Op basis van e-208
- 240 of zelfs 280 pk?
Samen met Volkswagen maakte Peugeot de GTi-benaming tot een begrip, maar in tegenstelling tot de concullega's uit Wolfsburg stopte de Franse constructeur met het bouwen van hot-hatchmodellen. En zo verdween de iconische badge stilletjes uit het gamma. De Peugeot 508 kreeg even een plug-inhybride PSE-sportvariant (van Peugeot Sport Engineering), maar die kon nooit een vuist maken tegenover de BMW M3 en consorten.
Peugeot e-208 GTi
Maar met elektrische hot hatches zoals de Abarth 500e en de Alpine A290 is de de compacte sportieveling aan een wederopstanding bezig, een feestje dat Peugeot niet aan zich voorbij wil laten gaan. Dus maakt de GTi-badge binnenkort een comeback op de e-208. Dat bevestigt Alain Favey, de nieuwe baas van Peugeot.
Naar het hoe en het wat blijft het nog even gissen, maar het lijkt voor de hand te liggen dat die nieuwe Peugeot e-208 GTi de aandrijflijn van sportieve Stellantis-modellen zoals de Abarth 600e en de Alfa Romeo Junior Veloce zou krijgen. Dan hebben we het over minstens 240 pk en 345 Nm die op de voorwielen wordt gezet via een mechanisch sperdifferentieel. Of zelfs over 280 pk...
De hot hatch is niet dood, maar wordt elektrisch. Juist hopen dat Peugeot het nalatenschap van de oorspronkelijke GTi-modellen alle eer aandoet met zijn nieuwe creatie. We zijn benieuwd...

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!