We kenden de nog altijd uitermate plezante 718 Cayman al een tijdje als zo mogelijk nog plezantere Porsche GT4 RS. Een coupé dus, voor het Boxster-gamma had Porsche die variant vooralsnog niet voorzien. Dat verandert nu, met de Spyder RS brengt de fabrikant uit Stuttgart dan ook de krachtigste en snelste 718 ooit.
911 GT3-motor
De Porsche 718 Spyder RS komt met dezelfde en dus zes cilinders tellende, 4 liter grote en 500 pk en 450 Nm sterke atmosferische boxermotor als de gesloten GT4 RS. Het is zowat dezelfde krachtbron als deze die achterin de 911 GT3 (en GT3 Cup-versie) ligt.
De extra voornaam RS staat voor RennSport, ook al is het natuurlijk niet de bedoeling dat je met deze Boxster-variant gaat racen. De karakteristieken lijken daar nochtans haast om te ‘smeken’, zo kun je de motor tot 9.000 o/m jagen. In combinatie met de korte PDK-zeventraps met dubbele koppeling laat hij de Porsche 718 Spyder RS desgewenst in slechts 3,4 seconden 100 km/u rijden.
Zo mogelijk nog wat straffer: na 10,9 tellen zit je al aan 200 km/u. Je kan daarna nog doorgaan tot een top van 308 km/u. De Porsche 718 Spyder RS produceert daarbij een voor de liefhebbers ongetwijfeld hemels geluid. Achter de hoofdsteunen zijn er zijdelingse luchtinlaten en achteraan de auto steekt een lichtgewicht en roestvrijstalen sportuitlaatsysteem.
GT4 RS zonder dak
De Porsche 718 Spyder RS weegt slechts 1.410 kilo, dat is ook nog eens 5 kilo minder dan de 718 Cayman GT4 RS. De gewichtsbesparing is onder meer te danken aan het gebruik van een betrekkelijk eenvoudig en vooral heel licht softtopdak met zonnezeil en weerdeflector én een manuele bediening.
Dat zou het suggestief genoemde motorgeluid van de Porsche 718 Spyder RS nog wat onweerstaanbaarder moeten maken, zelfs als je met gesloten kap rijdt. Het maakt een radio allicht zowat overbodig, in de cockpit is een en ander sowieso gereduceerd tot de functionele en ergonomische essentie.
Zo zijn er een met Race-Tex bekleed sportstuur en kuipstoelen (met Spyder RS-logo) van CFRP met carbonafwerking. Er wordt wel nog heel wat leder gebruikt, zelfs voor de bekleding van het dashboard. De bovenkant ervan is wel weer voorzien van Race-Tex, dat verhindert verblinding bij hevige zonnestralen.
Ducktail
Vooraan lijkt de Porsche 718 Spyder RS heel sterk op de Cayman GT4 RS, de kofferklep is van met koolstofvezel versterkte kunststof gemaakt en voorzien van een brede luchtinlaat boven de bumper. Sideblades aan beide uiteinden van die laatste verhogen de voor pittig bochtenwerk belangrijke neerwaartse druk.
De Porsche 718 Spyder RS mist de grote achtervleugel van de hardcore Cayman, maar heeft wel met een zogenoemde ducktail-spoiler. In combinatie met de wat kortere lip van de voorspoiler moet dat aerodynamisch voor een zowat perfecte balans zorgen.
Belgische prijs
Het 3 centimeter verlaagde onderstel van de Spyder RS neemt heel wat componenten van de Porsche 718 Cayman GT4 RS over. Het komt met het Porsche Active Suspension Management en Porsche Torque Vectoring met mechanisch sperdifferentieel, kogelgewrichtslagers en 20-duimsvelgen van gesmeed aluminium. Rijhoogte, camber, spoor en stabilisatorstang kunnen allemaal apart worden ingesteld. De veer- en dempingsniveaus zijn wel voorzien op een iets meer ontspannen cabrio-rijstijl dan in de Cayman, aldus nog de ontwerpers.
Je kan de nieuwe Porsche 718 Spyder RS ook met een Weissach Pack bestellen, dan krijg je nog wat lichtere velgen van gesmeed magnesium en een uitlaatsysteem met eindpijpen van titanium. Het slechte nieuws komt helemaal op het einde van dit verhaal, de auto moet maar liefst 177.982,76 euro kosten. Je krijgt er dan wel een handgemaakt en zonder meer uniek uurwerk bij.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!