Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Hoeveel kost de nieuwe Renault Rafale, het sportieve broertje van de Espace?

Geschreven door Laurent Blairon op 13-02-2024

Zoals de Austral de basis vormt voor de nieuwe Renault Espace, vormt die Espace de basis voor de nieuwe Renault Rafale. Het gaat om een flink uit de kluiten gewassen SUV-coupé met een duikende daklijn, die zich bovenaan het huidige gamma positioneert. 

Update 13/02/2024: de Belgische prijs van de Renault Rafale

    • Renault Rafale E-Tech Full Hybrid 200 "TECHNO": 44.000 euro
    • Renalt Rafale E-Tech Full Hybrid 200 "ESPRIT ALPINE": 47.900 euro
    • Renault Rafale E-Tech Full Hybrid 300 4x4: nog niet bekend (komt einde 2024)

Fastback-SUV op Espace-basis

De nieuwe Renault Rafale werd officieel voorgesteld op de Paris Air Show in Le Bourget. En dat is geen toeval, want de typebenaming verwijst naar de Renault-Caudron C.450 en C.460 Rafale, jachtvliegtuigen uit de jaren dertig waarmee pilote Hélène Bouchet talrijke snelheidsrecords heeft gebroken. Die propellorvliegtuigen werden aangedreven door de Renault Bengali, een vier-in-lijn met een cilinderinhoud van 6,5 liter en een vermogen van 140 pk. 

De zwierige typografie op de achterklep blijft specifiek voor de nieuwe Renault Rafale, wat zijn positie als topmodel van het gamma moet helpen versterken. Want deze Fastback-SUV krijgt de rol van vaandeldrager. Met wat goede - of slechte? - wil kan je de Rafale zien als de opvolger van wijlen de Vel Satis. De lancering volgt begin 2024.

2023 Renault Rafale - Moniteur Automobile

Koetswerk en afmetingen

De technische verwantschap met de Austral en de Espace zorgt ervoor dat ook de nieuwe Renault Rafale op het CMF-CD-platform bouwt. Hoewel het een zogeheten Fastback-SUV met slank silhouet en duikende daklijn betreft (zonder ruitenwisser, wegens beter voor de stroomlijn en de looks), leunt de nieuwe Renault Rafale dichter aan bij de Espace dan bij de Austral: het koetswerk is zowat even lang (4,71 meter), de wielbasis is zelfs identiek (2,74 meter).

Om het geheel een stoere pose te geven en de standaard gemonteerde 20-duimsvelgen beter tot hun recht te laten komen, krijgt de nieuwe Renault Rafale wel een breder spoor (+4 cm). Het chassis profiteert van de jongste generatie van de actieve 4Control Advanced-vierwielsturing, waardoor de Rafale dezelfde draaicirkel kan voorleggen dan de onlangs vernieuwde Clio.

2023 Renault Rafale - Moniteur Automobile

Solarbay

Het sportiever gelijnde koetswerk van de Renault Rafale staat de beschikbare binnenruimte niet in de weg: dankzij een zithoogte van 880 millimeter blijft er voldoende hoofdruimte over en net zoals in de Espace hebben ook je knieën niet te klagen over een gebrek aan ruimte. De Renault Rafale krijgt sportieve zetels met extra zijdelingse steun, op de Esprit Alpine-uitvoering bekleed met gerecycleerd Alcantara en getooid met een verlicht Renault-logo.

Desgewenst komt de nieuwe Renault Rafale met Solarbay, een samen met Saint-Gobain ontwikkeld panoramadak van 1,47 op 1,12 meter. In plaats van een traditioneel rolgordijn maakt deze ook via de stembediening van Google Assistant te bedienen Solarbay gebruik van AmpliSky-technologie met vloeibare kristallen, zodat je de transparantie kan regelen. Er zijn vier posities: 100% transparant, 100% ondoorzichtig, of 50-50 voor- of achteraan. Een praktisch detail: de Solarbay voegt 30 mm extra hoofdruimte toe.

Het dashboard van de nieuwe Renault Rafale oogt vertrouwt, dankzij de digitale OpenR-omgeving die we kennen uit de Austral en de Espace. De L-vormige constructie verbindt twee displays, een instrumentarium van 12 en een aanraakscherm van 12,3 inch.

2023 Renault Rafale - Moniteur Automobile

Niet een, maar twee hybrides

De Renault Rafale debuteert als E-Tech Full Hybrid 200, een zelfladende hybride die een 1,2 liter-driecilinder van 130 pk koppelt aan twee elektromotoren - eentje van 70 pk die ervoor zorgt dat je volledig elekrische kan rijden en een tweede van 25 pk die extra pit in de hernemingen steekt en voor schokloze schakelovergangen zorgt. Het gaat nog steeds om de MultiMode-automaat met klauwkoppelingen, met twee elektrische en vier klassieke versnellingen - samen goed voor 15 verschillende combinaties.

Het systeemvermogen van die Renault Rafale E-Tech Full Hybrid bedraagt 200 pk, wat wat zwakjes is voor het absolute topmodel van het gamma. Daarom werkt de Franse constructeur aan een krachtigere variant met een plug-inhybride set-up, die vierwielaandrijving zou combineren met een systeemvermogen van 300 pk.

Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten