De door vier elektromotoren aangedreven Rimac Nevera verzamelt het ene sprint- na het volgende snelheidsrecord, en toont zo waartoe elektrische hypercars in staat zijn tegen de chrono. Nu heeft de Kroatische constructeur altijd gezegd dat die elektrische aandrijving geen doel op zich was, maar een middel om tot die prestaties te komen. Inmiddels kijken Mate Rimac en de zijnen alweer naar nieuwe technologie.
LEES OOK Gratis snelladen bij Ionity, toch voor Rimac Nevera-kopers
Range extender op diesel
Momenteel zou Rimac een nieuwe vorm van nanotechnologie onderzoeken waarbij elektriciteit geproduceerd wordt uit vloeibare stoffen zoals diesel, LPG of waterstof. Deze toepassing zou interne verbrandingsmotoren tot 80% efficiënter maken dan momenteel het geval is, waardoor de nood aan grote batterijpakketten zou verdwijnen. De Kroatische sportwagenbouwer denkt dus aan een bijzonder compacte en zo licht mogelijke, maar performante range extender op diesel.
Het grote voordeel: minder gewicht en meer range. En dankzij het compacte formaat zou er ook meer vrijheid onstaan om het ontwerp te optimaliseren, waarvan naast het design vooral de aerodynamica zou profiteren. Het nadeel: in tegenstelling tot een klassieke BEV zoals de Rimac Nevera, stoot deze technologie wel CO2 uit. Maar het gaat om erg kleine emissiehoeveelheden, aldus Mate Rimac.
Bron : Autocar
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!