In 2020 reed de Sony Vision-S zich op het toneel van de Consumer Electronics Show in Las Vegas. De elektrische auto was vooral bedoeld als showcase van nieuwe technologieën voor de autosector, toch werd er steeds luider van een productieversie gesproken. Het een en ander kwam in een stroomversnelling, tot de elektronicagigant het hele project in de diepvriezer stopte. Inmiddels zijn we twee jaar later en presenteert Sony de Vision-S 01 en de Vision-S 02 op de Consumer Electronics Show in Las Vegas. Maar deze keer is de bedoeling wel duidelijk: deze elektrische auto's gaan binnenkort in productie onder de banier van Sony Mobiliy.
De Sony Vision-S 01 oogt bekend en dat is geen toeval, want het gaat om een doorontwikkeling van de Vision-S uit 2020. Het gaat om een 4,9 meter lange berline met een sportief silhouet, aangedreven door twee elektromotoren die elk 272 pk sterk zijn. De sprint van 0 naar 100 km/u vraagt 4,8 seconden en de topsnelheid bedraagt 240 km/u. Over het batterijpakket, het rijbereik of de laadmogelijkheden van de Vision-S 01 gaat Sony niet dieper in.
Elektrische SUV
Helemaal nieuw is de Sony Vision-S 02, een SUV die bouwt op de technische basis van de Vision-S 01. De wielbasis bedraagt 3,03 meter en het interieur telt drie zitrijen en zeven zitplaatsen. Hoewel ook de Vision-S 02 over twee elektromotoren van elk 272 pk beschikt, wordt de topsnelheid van de SUV-afgeleide beperkt tot 180 km/u. Sony zegt weinig over de elektrische architectuur waarop beide modellen staan, enkel dat het een nieuw EV-platform betreft dan niet gedeeld wordt met andere constructeurs.
Zoals je dat van een elektronicaspecialist verwacht, bulkt het interieur van zowel de Vision-S 01 als dat van de Vision-S 02 met een heleboel hoogtechnologische toeters en bellen. De hoogwaardige displays komen met ingenieuze software en 5G-connectie, terwijl allerlei slimme sensoren er samen met camera's en lidars voor moeten zorgen dat de elektrische auto's van Sony Mobility van meet af aan over autonome rijfunctionaliteiten van niveau 2+ beschikken. En het zou ons verbazen als er geen mogelijkheid bestaat om Playstation-games te spelen, zodat je digitaal kan racen wanneer de auto stilstaat.
Lancering?
Sony Mobility zegt dat het al met testwerk begonnen, dat er als gecamoufleerde prototypes rondrijden op de Europese wegen. Toch moet je de productievarianten van de Sony Vision-S 01 en 02 niet meteen verwachten, want dat ontwikkelingswerk vraagt een heleboel bloed, zweet en tranen. En nog meer tijd. We gokken op 2023.
Sony is niet de eerste elektronicaspecialist die zich aan een eigen auto waagt. Eerder had je Samsung, binnenkort volgen ook Xiaomi en Apple. De doorbraak van de elektrische auto zorgt voor een heleboel nieuwe spelers die de vaste waarden flink onder druk proberen te zetten. Binnenkort is Tesla niet langer de enige luis in de pels van de traditionele autoconstructeurs.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!