Volkswagen zet zwaar in op zijn volgende elektrische architectuur. Die heet SSP EV en vervangt het huidige MEB-platform, dat gebruikt wort door de VW ID.3, ID.4, ID.5, ID.Buzz en ID.7, maar ook door Audi, voor de Q4 e-Tron en de Q4 e-Tron Sportback, door Cupra, voor de Born en door Skoda, voor de Enyaq en de Enyaq Coupé. De belangrijkste uitdaging met dit nieuwe platform betreft de software, die vertraging opliep en ertoe leidde dat de Volkswagen-groep de lancering uitstelde tot 2028, 2029. Uiteindelijk wordt het toch 2026, zoals oorspronkelijk aangekondigd voor 2021.
Schaalvoordelen
Dit SSP EV-platform was onder andere bedoeld voor het Artemis-project, dat wordt beheerd door Audi en zal worden gebruikt door alle merken van de Volkswagen-groep. In totaal is Volkswagen van plan om ongeveer 40 miljoen auto's uit te rusten met de verschillende modules waaruit deze nieuwe architectuur bestaat. Elektrische platforms kunnen tot 75% van de materiaalkost dekken, vergeleken met ongeveer 10% voor modellen met een verbrandingsmotor. Oliver Blume, hoofd van de VW-groep, schat dat de meeste modellen gebaseerd op het SSP-platform even winstgevend zullen zijn als modellen met verbrandingsmotoren en dus winstgevender dan met de huidige MEB-architectuur. Bovendien schat Blume dat het SSP EV-platform een vermindering van 30% in ontwikkelingskosten en investeringen mogelijk moet maken in vergelijking met de MEB-basis.
Globale batterijcel
Om de kosten te drukken zal het SSP EV-platform een beroep doen op een nieuw type batterijcel dat het gebruik van verschillende chemische samenstellingen mogelijk maakt. Voor de ‘basismodellen’ is er de voordeligere LFP-optie (lithium-ijzer-fosfaat). Voor de krachtigste varianten kan de batterij worden opgeladen van 10 tot 80% in slechts 12 minuten, 3 keer sneller dan bij het MEB-platform.
Handenvrij rijden
Een van de hoogtepunten van het nieuwe SSP EV-platform zal de softwarearchitectuur 2.0 zijn, die zoveel ontwikkelingsproblemen heeft veroorzaakt. Volgens Volkswagen moet die autonoom rijden op niveau 4 mogelijk maken, dat wil zeggen handsfree rijden.
Herverdeling van de rollen
Blume wees erop dat de ontwikkeling van bepaalde componenten die specifiek zijn voor de verschillende marktsegmenten waarin de merken van de groep actief zijn, zal worden verzorgd door Volkswagen voor de kleine modellen van de merken Audi, Cupra, Skoda en VW, door Audi voor de compacte en middelgrote voertuigen van Audi, Porsche, Skoda en VW, terwijl Porsche de componenten zal ontwerpen die bestemd zijn voor de 14 grote topmodellen van Audi, Bentley, Lamborghini en Porsche. Voor die laatste is het de bedoeling om tegen 2038 elk jaar 1,4 miljoen voertuigen te verkopen, met een omzet van 150 miljard euro en winstmarges van meer dan 20%.
Geëvolueerd MEB+
De komst van het SSP EV-platform zal echter niet het einde betekenen van de MEB-basis, want in 2025 wordt daarvan een evolutie gelanceerd onder de naam MEB+. Dit zal de oplaadtijd van 10 tot 80% inkorten van 35 naar 21 minuten, en zal autonoom rijden van niveau 2+ mogelijk maken. MEB+ zal worden gebruikt naast de PPE-architectuur die vanaf 2024 dienst zal doen voor de Audi Q6 e-Tron en zijn neef, de elektrische Porsche Macan.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!