Op woensdag 3 april vond het Freedom of Mobility Forum plaats. Tijdens dat symposium, dat werd ondersteund door Stellantis, zei Carlos Tavares, CEO van de Groep: "We moeten afstappen van het dogmatisch denken waarbij één model voor iedereen past". Volgens hem kunnen de huidige elektrische auto's een deel van de oplossing zijn en aan sommige behoeften voldoen, maar niet aan alle.
Hij legt uit dat batterijen het grootste probleem zijn. Om effectief te zijn moeten ze, aldus Tavares, de komende tien jaar in gewicht worden gehalveerd. Dit voornamelijk omdat de productie "voor een fatsoenlijke actieradius van 400 km" ongeveer 500 kg grondstoffen vergt en een grote impact heeft op het milieu.
Waterstof dan maar? Ook daar ziet Tavares geen heil in. Wegens de veel te hoge productiekosten. Waarbij het er bovendien ook nog van afhangt hoe 'groen' die waterstof wordt geproduceerd.
LEES OOK: Onze test van de Opel Astra Electric (2023)
Andere alternatieven
Het bleek een voorzet die Schaeffer maar binnen te koppen had. De producent van synthetische brandstoffen was immers ook aanwezig op het forum. Volgens het bedrijf is er een cruciale rol weggelegd voor biobrandstoffen, vooral in de komende 20 tot 30 jaar. Dit geldt des te meer in geografische gebieden waar de toegang tot elektriciteit - laad staan laadinfrastructuur - beperkt is.
Ook autodelen en het openbaar vervoer passeerden de revu, terwijl er eveneens werd gekeken naar de levensvatbaarheid van niet-gemotoriseerde voertuigen als alternatief. Al bleek uit de slotconclusie dat op dit moment niemand een eenduidige oplossing heeft voor de vervuilingsproblematiek die komt met onze hedendaagse mobiliteit. Als die er überhaupt al zou zijn...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!