De STi was de overtreffende trap van de Subaru Impreza WRX, een ruige rallyreplica met luchthapper op de motorkap, gouden velgen in de opgepompte wielkasten en een strijkplank van een spoiler op de achtersteven. Wie zijn klassiekers kent, associeert STi dan ook met rallyhelden zoals Colin McRae, Richard Burns en Petter Solberg.
Nadat Subaru zich eind 2008 terugtrok uit het Wereldkampioenschap Rally (WRC) verloor de Subaru Tecnica International (STi) veel van zijn glans. De Japanners veranderen het geweer van schouder en probeerden zich een serieuzer imago aan te meten. Er was even sprake van een Subaru BRZ STi met drukgevoede boxermotor, maar die plannen kregen nooit groen licht.
STi wordt STe
Maar er brandt een zwak lichtje aan het einde van de tunnel, want in Duitsland heeft Subaru een patentaanvraag ingediend voor de STe-benaming. En dat klinkt als de aanduiding voor de toekomstige sportversies van de elektrische modellen. Grote conclusies mogen we niet trekken, maar het valt wel te rijmen met de sportieve conceptcars die Subaru in 2022 toonde op het Tokyo Auto Salon.
Dan hebben we het over de Subaru Solterra STi Concept, een sportieve interpretatie van de elektrische cross-over die nauw verwant is met de Toyota bZ4X en de Lexus RZ. En over de Subaru STi E-RA Concept, een elektrische racewagen die de elektrische transitie van het Japanse merk wat aantrekkelijker moet maken. Zoals de VW ID.R dat eerder deed voor Volkswagen.
Wordt vervolgd?
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!