De geruchten circuleren al enkele jaren, maar een officiële bevestiging bleef uit. Tot op de Rally van Japan, waar Toyota de constructeurstitel greep (en onze Thierry Neuville zich tot de nieuwe WRC-kampioen kroonde). Daar maakte Yuki Nakajima, vice-president van de Japanse constructeur, een einde aan de speculaties door de herintroductie van de Toyota Celica aan te kondigen. De hang naar vroeger was nooit groter dan in deze elektrische tijden, zoals we dat ook zien bij Renault en Volkswagen.
LEES OOK Koopje van de Week: Toyota Celica
Wij denken graag in de richting van de Rally Heritage Concept op basis van de Toyota GR, zoals de Japanners die onlangs presenteerden op de SEMA-show in Las Vegas. Een geslaagde ode aan de Celica GT-Four waarmee de Japanse constructeur destijds hoge ogen gooide in het Wereldkampioenschap Rally. Zowel Carlos Sainz (in 1990 met de ST165 en in 1992 met de ST185) als Juha Kankkunen (in 1993 met de ST185) en Didier Auriol (in 1994 met de ST185) werden WRC-kampioen aan het stuur van een Toyota Celica GT-Four. En hadden ze de illegale turbo op de ST205-generatie niet gevonden, dan zouden er wellicht nog titels hebben ingezeten.
Welke gedaante die nieuwe Toyota Celica zal aannemen, blijft onduidelijk. Maar dat het een elektrische sportwagen wordt, staat buiten kijf. Mogelijk wordt die nieuwe Celica het eerste elektrische productiemodel van de Gazoo Racing-afdeling. Het is evenmin duidelijk hoe deze sportieveling zich zal positioneren tegenover de GR86 en de GR Supra. En tegenover de productieversie van de FT-Se GR Concept, die zou kunnen uitmonden in een moderne interpretatie van de Toyota MR2. Of gaat die elektrische conceptcar dienen als blauwdruk voor de Celica?
Overzicht Toyota Celica in Europa
- Eerste generatie (1970-1977): Introduceerde de Celica als een compacte sportcoupé met een strak design en betrouwbare prestaties.
- Tweede generatie (1977-1981): Bracht verbeterde aerodynamica en een moderner interieur, wat de aantrekkingskracht op de Europese markt vergrootte.
- Derde generatie (1981-1985): Introduceerde de liftback-stijl en bracht technologische innovaties zoals brandstofinjectie.
- Vierde generatie (1985-1989): Bekend om zijn deelname aan rally's en de introductie van de GT-Four met vierwielaandrijving.
- Vijfde generatie (1989-1993): Kenmerkte zich door een rondere carrosserie en verdere verbeteringen in prestaties en handling.
- Zesde generatie (1993-1999): Introduceerde een slanker design en geavanceerde technologieën, waaronder variabele kleptiming.
- Zevende generatie (1999-2006): De laatste versie voor de herlancering, met een scherpere styling en focus op lichtgewicht constructie voor verbeterde prestaties.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!