Toyota denkt al een tijdje aan een compacte sportwagen onder de GR86. Die ideeën kregen een concrete vorm in 2021, wanneer de Japanse constructeur de Sports EV Concept presenteerde. Want dat zou de voorbode van een moderne MR2 kunnen zijn.
Maar dan aangedreven door een elektrische aandrijflijn met centraal achter de cockpit gepositoneerde batterijen die een middenmotorconcept zouden simuleren. Zoals Porsche van plan is met de elektrische opvolger van de 718 Cayman, inderdaad.
Verbrandingsmotor
Maar intussen is de wind gedraaid, toch als we de geruchten uit Japan mogen geloven. Inmiddels zou Toyota een samenwerking met Daihatsu en Suzuki aangegaan zijn voor de ontwikkeling van een compacte sportieveling à la Mazda MX-5.
Omdat ze die zo betaalbaar mogelijk willen houden, krijgt die Toyozuki geen elektrisch aandrijving maar een klassieke verbrandingsmotor. Er is sprake van een mildhybride 1 liter-driepitter die 120 pk en 200 Nm op de achterwielen zou zetten via een manuele versnellingsbak. Volgens de Japanse bronnen zou die turbomotor wel eens centraal achterin kunnen liggen...
Suzuki Cappuccino of Daihatsu Copen
Hoe dat sportwagentje eruit gaat zien, blijft koffiedik kijken. Maar een duik in de archieven leverde deze in 2015 gepresenteerde Toyota S-FR op, een conceptcar wiens guitige design veel weg heeft van een moderne Suzuki Cappuccino.
Net zoals de GR86 ook als Subaru BRZ verkocht wordt, zou deze Toyota immers ook als Suzuki aangeboden kunnen worden. En waarom niet als Daihatsu, als opvolger voor de Copen?
Bron: Best Car
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!