Tijdens de officiële voorstelling van de nieuwe Volvo EX90, zoals de elektrische opvolger van de XC90 heet, liet de Zweedse constructeur ook even in zijn kaarten kijken. En daaruit blijkt dat ze bezig zijn met de ontwikkeling van een compacte SUV met een 100% elektrische aandrijving, die bouwt op de SEA-architectuur (Sustainable Experience Architecture) van moederhuis Geely. Ook de nieuwe Smart #1 gebruikt die technische basis.
Die nieuwe SUV wordt "een stadsauto die zich richt op een jongere doelgroep die hun eerste Volvo kopen", aldus Jim Rowan, Ceo van Volvo. Al is de term "kopen" relatief, want de Zweedse constructeur zou bezig zijn met de ontwikkeling van een leaseformule, naar het voorbeeld van Lynk & Co met de 01. Het nieuwe, in de loop van 2023 verwachte model zou zich onder de huidge C40/XC40 positioneren. We gaan er dan ook van uit dat de elektrische SUV als Volvo EX30 op de markt gezet wordt, al kan het net zo goed EX20 of zelfs EX40 worden.
UPDATE
Naast het feit dat de baas van Volvo Jim Rowan de naam EX30 bevestigt, weten we ook al dat de toekomstige kleine elektrische SUV in China wordt geproduceerd. Hoewel hij in verschillende batterijformaten komt - kleiner dan die van de modellen die al op de markt zijn uit kostoverwegingen - is het niet de bedoeling dat ze vervangbaar zullen zijn. Rowan, een ingenieur van opleiding, is van mening dat het herhaaldelijk loskoppelen en weer aansluiten van accu's een veiligheidsrisico vormt. Dit druist duidelijk in tegen de waarden en doelstellingen van het Zweedse merk.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!