Het zal velen misschien enigszins verbazen maar de laatste jaren is het geen Audi, BMW of Mercedes die de dans leidt in het compacte premium SUV-segment, maar de “outsider” van Volvo, de XC60. Het spreekt vanzelf dat Volvo deze podiumplaats wil bestendigen en het stelt dus alles in het werk om de nieuweling zo aantrekkelijk mogelijk te maken.
Groot platform
Zoals reeds een aantal keren geschreven, zullen alle toekomstige Volvo-modellen voortaan gebaseerd zijn op twee platformen, een groter (Scalable Product Architecture) en een kleiner (Compact Modular Archtecture). De auto’s gebaseerd op dit laatste platform zullen allen in de Volvo-fabriek in Gent worden geproduceerd, de XC60 daarentegen is gebaseerd op het grotere SPA-platform en zal daardoor naar Göteborg verhuizen, waar de modellen gebaseerd op het SPA-platform geassembleerd worden.
Het betekent dus dat de XC60 zijn onderstel en structuur deelt met zijn grote broer XC90, maar dat de afmetingen gereduceerd zijn. Verwacht u aan een zowat 4,75 m lange SUV die visueel sterk aanleunt bij de over het algemeen zeer goed onthaalde XC90, maar (onder meer) een lagere motorkap en een hellender voorruit moeten er een sportievere look aan geven om zo een jonger cliënteel aan te spreken.
Technisch gezien zal de XC60 vanzelfsprekend ook aangedreven worden door varianten van de nieuwe viercilinder motorenfamilie (zowel benzine als diesel) die Volvo samen met de XC90 introduceerde (en die ook in de S90/V90 zitten) en meer dan waarschijnlijk komt er ook een “Twin Engine” versie, een plug-in hybride die een bepaalde (gelimiteerde) afstand geheel elektrisch zal kunnen rijden, naar analogie met de T8-versie van de XC90.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!