Met de komst van de elektrische VW ID.3 leek de toekomst van de Golf op losse schroeven te staan. Intussen weten we dat Wolfsburg de iconische modelnaam niet zomaar bij het grof huisvuil wil gooien, want de in de loop van 2025 verwachte Volkswagen ID.2 zou wel eens als ID.Golf in de showroom terecht kunnen komen. Of gewoon als VW Golf, want heeft generatie 9 dat ID-voorvoegsel echt nodig?
Die nieuwe Volkswagen Golf zal op een nieuw MEB-platform komen te staan dat ontwikkeld werd voor voorwielaangedreven wagens, maar dat ook de mogelijkheid biedt om een extra elektromotor toe te voegen. De mogelijkheid om over vierwielaandrijving te beschikken is vooral interessant voor de SUV-variant die de huidige T-Roc komt aflossen. Maar biedt dus ook uitzicht op een vierwielaangedreven VW Golf R.
VW ID.Golf R
Eerder liet de Duitse constructeur al verstaan dat het R-label niet zou verdwijnen met de elektrificatie van het gamma. En we leerden ook dat de op stapel staande facelift van de Volkswagen ID.3 ook als sportieve GTX te bestellen zou zijn, aangedreven door een tweemotorige set-up die 300 pk zou ontwikkelen en een 0 tot 100 km/u-sprint in minder dan 6 seconden mogelijk zou moeten maken.
De huidige VW Golf R puurt een vermogen van 320 pk uit zijn drukgevoede 2 liter-benzinemotor, de 20 Years Edition verzamelt zelfs 333 paarden. Amper 4,7 seconden volstaan om de sprint van 0 naar 100 km/u af te leggen, terwijl de topsnelheid 270 km/u bedraagt. Het blijft afwachten of de toekomstige R-versie van de nieuwe Volkswagen (ID) Golf ook zo krachtig en zo snel wordt. Veel hangt af van de positionering...
Bron: AutoCar
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!