Volkswagen stelt zijn Europese EV-ambities bij. Aanvankelijk mikte de Duitse constructeur op 2035 om het portfolio volledig elektrisch te maken, intussen mikt VW-baas Thomas Schaefer op 2033. Om die ambities kracht bij te zetten, belooft hij ook een productoffensief dat het gamma met 10 elektrische ID-modellen zal uitbreiden tegen 2026.
Om dat mogelijk te maken, gaat Wolfsburg voor een strategie die Thomas Schaefer omschrijft als "platform thinking", waarbij verschillende modellen op dezelfde technische basis zullen leunen om de kosten te drukken en de productie te vereenvoudigen. Natuurlijk beperkt die strategie zich niet tot de VW-modellen, maar wordt die ook doorgetrokken naar de andere merken in de Volkswagen-portefeuille, Cupra en Skoda op kop. Een beetje zoals dat nu reeds het geval is, maar dan nog extremer.
10 nieuwe ID-modellen?
Tegen 2026 zou het VW-gamma uitgebreid worden met 10 nieuwe ID-modellen. Al moet je dat "nieuw" met een korreltje zout nemen, want Thomas Schaefer telt ook de facelifts mee. Maar over welke nieuwigheden heeft Volkswagen het? AutoGids kijkt eens in de kristallen bol...
VW ID.1 - elektrische Polo?
Volkswagen komt met een elektrische stadswagen, die de ID.1-benaming zou krijgen. Het wordt het Duitse broertje van de Spaanse Cupra UrbanRebel, die in de loop van 2025 zou debuteren. Wellicht krijgt de VW-versie voorrang en komt die het gamma een jaartje eerder versterken. De VW ID.1 zou 4 meter lang zijn en bouwen op de MEB Small-architectuur.
VW ID.2 - elektrische T-Roc?
Thomas Schaefer spreekt ook over een cross-overvariant van die elektrische stadswagen, die dan als VW ID.2 in het Volkswagen-gamma zou kunnen terechtkomen. De technische basis is die van de ID.1, maar de avontuurlijke verpakking positioneert deze SUV net iets hoger in de markt. De productieversie hint naar de VW ID.Life Concept uit 2021, maar krijgt een ander koetswerkontwerp.
VW ID.3 - facelift en GTX
In de loop van 2023 zou de Volkswagen ID.3 een facelift krijgen, een operatie waarbij Wolfsburg focust op een betere kwaliteit en stabiele software. Het gamma zou ook een elektrische hot-hatchversie verwelkomen in de gedaante van de VW ID.3 GTX. Of wordt dat de eerste volledig elektrische productie-R na de ID.R-racer?
VW ID.3 SUV - elektrische Alltrack?
Thomas Schaefer spreekt ook over een elektrische cross-overversie van die vernieuwde VW ID.3, die zich tussen de hatchback en de ID.4 SUV zou wringen. Misschien gaat het om een soort avontuurlijke Alltrack-variant?
VW ID.AERO - elektrische Passat?
De Volkswagen Passat zou aan zijn laatste ambtstermijn bezig zijn en in de loop van 2023 vervangen worden door de productieversie van de ID.Aero Concept. Over de naamgeving heerst nog verwarring, mogelijk krijgt hij de ID.7-benaming op de achterklep gekleefd. Wolfsburg belooft een rijbereik van meer dan 600 kilometer.
VW ID.BUZZ - als zevenzitter en California?
De bijzonder goed uit de commerciële startblokken geschoten Volkswagen ID.Buzz krijgt gezinsuitbreiding. Wolfsburg maakt immers werk van een verlengde versie met zeven zitplaatsen en grotere batterij. Die extra accucapaciteit zorgt voor een groter rijbereik, wat dan weer perspectieven opent voor een California-afgeleide.
En de VW ID.Buggy?
Hoewel de alweer uit 2019 daterende Volkswagen ID.Buggy goed ontvangen werd door het grote publiek, zou Wolfsburg geen productieplannen koesteren. Er wordt wel nagedacht over een elektrische cabriolet op basis van de VW ID.3, maar we zouden er geen geld op inzetten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!