Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Scoops / Niet Variant, maar Tourer: hoe ruim is de breakversie van de VW ID.7?

Geschreven door Klaas Janssens op 30-10-2023

Volkswagen bevestigt dat de breakversie van de elektrische VW ID.7 een andere naam krijgt. De nochtans typische Variant-benaming verdwijnt en maakt plaats voor het wat generische Tourer. Gelukkig wordt er niet bespaard om koffervolume.

Tijdens de exclusieve testritten met een nog onder camouflagetape schuilend prototype van de nieuwe VW ID.7 hoorden we reeds dat Wolfsburg erover dacht om de toekomstige breakversie van de elektrische berline een andere naam te geven. Dat wordt nu ook officieel bevestigd: het nochtans typische Variant wordt vervangen door het ietwat generisch klinkende Tourer. 

Een andere vlag, maar de lading blijft dezelfde: de breakversie van de nieuwe Volkswagen ID.7 wil vooral wat praktischer en een stuk ruimer zijn. In afwachting van de officiële pesentatie van de Tourer in het voorjaar van 2023 communiceert de Duitse constructeur reeds over het laadvolume van de elektrische break. De kofferinhoud bedraagt 545 liter, met neergeklapte achterbank heb je 1.714 liter aan stouwvolume tot je beschikking.

Opvallend: met een bagageruimte die schommelt tussen minimum 690 en maxium 1.920 liter is de nieuwe VW Passat Variant - dus niet Tourer, neen -  een stukje ruimer dan de nieuwe Volkswagen ID.7 Tourer. Ook een interessante referentie: de VW Golf Variant pronkt met laadruimte van 611 liter, met neergeklapte achterbank slikt het bagagecompartiment tot 1.642 liter. Het breakkoetswerk van de Golf is 4,63 lang, dat van de ID.7 Tourer flirt met de 5 meter.

Rijbereik en oplaadmogelijkheden van de VW ID.7

Bij zijn debuut beperkt de elektrische Volkswagen ID.7 zich tot achterwielaangedreven versies. Die vertrouwen op een volledig nieuwe elektromotor, die meer koppel ontwikkelt en minder stroom verbruikt. Reken op een vermogen van 210 kW en een maximumkoppel van 545 Nm.

De nieuwe Volkswagen ID.7 debuteert met de bekende 77 kWh-batterij, die dankzij de verbeterde elektromotor en de geoptimaliseerde aandrijflijn goed zou zijn voor een WLTP-rijbereik van 618 kilometer. Die basisversie van de nieuwe VW ID.7 krijgt later nog het gezelschap van een variant met een groter batterijpakket: 91 kWh nominaal, waarvan er in de praktijk 85 kWh overblijft. Daarmee moet de elektrische Volkswagen meer dan 700 kilometer op een enkele lading kunnen afleggen.

De 85 kWh-versie van de elektrische Volkswagen ID.7 laat zich ook een sneller laden op gelijkstroom: tot 200 kW.

Belgische prijs van de Volkswagen ID.7

Je kan de vijfdeursversie van de nieuwe VW ID.7 reeds bestellen, al blijft het aanbod voorlopig beperkt. De Variant, euh Tourer zou ongeveer 1.500 euro duurder worden.

  • VW ID.7 Pro Business (82 kWh): 66.340 euro
  • VW ID.7 Pro Business Premium (82 kWh): 69.825 euro. 

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten