Tijdens de exclusieve testritten met een nog onder camouflagetape schuilend prototype van de nieuwe VW ID.7 hoorden we reeds dat Wolfsburg erover dacht om de toekomstige breakversie van de elektrische berline een andere naam te geven. Dat wordt nu ook officieel bevestigd: het nochtans typische Variant wordt vervangen door het ietwat generisch klinkende Tourer.
Een andere vlag, maar de lading blijft dezelfde: de breakversie van de nieuwe Volkswagen ID.7 wil vooral wat praktischer en een stuk ruimer zijn. In afwachting van de officiële pesentatie van de Tourer in het voorjaar van 2023 communiceert de Duitse constructeur reeds over het laadvolume van de elektrische break. De kofferinhoud bedraagt 545 liter, met neergeklapte achterbank heb je 1.714 liter aan stouwvolume tot je beschikking.
Opvallend: met een bagageruimte die schommelt tussen minimum 690 en maxium 1.920 liter is de nieuwe VW Passat Variant - dus niet Tourer, neen - een stukje ruimer dan de nieuwe Volkswagen ID.7 Tourer. Ook een interessante referentie: de VW Golf Variant pronkt met laadruimte van 611 liter, met neergeklapte achterbank slikt het bagagecompartiment tot 1.642 liter. Het breakkoetswerk van de Golf is 4,63 lang, dat van de ID.7 Tourer flirt met de 5 meter.
Rijbereik en oplaadmogelijkheden van de VW ID.7
Bij zijn debuut beperkt de elektrische Volkswagen ID.7 zich tot achterwielaangedreven versies. Die vertrouwen op een volledig nieuwe elektromotor, die meer koppel ontwikkelt en minder stroom verbruikt. Reken op een vermogen van 210 kW en een maximumkoppel van 545 Nm.
De nieuwe Volkswagen ID.7 debuteert met de bekende 77 kWh-batterij, die dankzij de verbeterde elektromotor en de geoptimaliseerde aandrijflijn goed zou zijn voor een WLTP-rijbereik van 618 kilometer. Die basisversie van de nieuwe VW ID.7 krijgt later nog het gezelschap van een variant met een groter batterijpakket: 91 kWh nominaal, waarvan er in de praktijk 85 kWh overblijft. Daarmee moet de elektrische Volkswagen meer dan 700 kilometer op een enkele lading kunnen afleggen.
De 85 kWh-versie van de elektrische Volkswagen ID.7 laat zich ook een sneller laden op gelijkstroom: tot 200 kW.
Belgische prijs van de Volkswagen ID.7
Je kan de vijfdeursversie van de nieuwe VW ID.7 reeds bestellen, al blijft het aanbod voorlopig beperkt. De Variant, euh Tourer zou ongeveer 1.500 euro duurder worden.
- VW ID.7 Pro Business (82 kWh): 66.340 euro
- VW ID.7 Pro Business Premium (82 kWh): 69.825 euro.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!