De huidige Audi A4 is een beetje een grijze muis in het segment.Op de fleetmarkt kan hij niet meer mee vanwege geen hybride optie, en de populariteit van traditionele berlines en breaks is überhaupt tanende. Toch is het een erg fijne allrounder, zeker met een iets krachtigere motor. Maar goed, genoeg over de huidige A4: vandaag blikken we vooruit naar de volgende generatie.
Design
Volgens de spyshots die recent op het internet zijn verschenen via het Franse L'Automobile Magazine, kruipt het design van de volgende Audi A4 dichter aan tegen dat van grote broer A6. We zien hoekige koplampen die ook schuiner zijn geplaatst en, zoals steeds, aansluiten op de zeshoekige grille. De A4 zou ook qua grootte een stapje richting de A6 zetten, want er wordt gesproken over een lengte van 4,80 m, 14 cm korter dan de A6.
Techniek
Met het einde van de verbrandingsmotor in zicht, toch op ons continent, moet de volgende generatie A4 de twee tijdperken een beetje overbruggen. Wat betekent dat hij zowel met benzinemotoren, als plug-in hybride én als volledig elektrisch model op de markt zou moeten komen.
S4 en RS4
De huidige generatie Audi S4 kwam eerst als benzine op de markt, om vervolgens als diesel door het leven te gaan met een krachtige 3.0 V6 TDI onder de kap om zijn CO2-uitstoot te drukken. Dat was nodig om de Europese CO2-boetes te vermijden. De volgende generatie verliest zijn dieselmotor weer ten faveure van een waarschijnlijk plug-in hybride aandrijflijn, wat hem op papier nog zuiniger maakt. De RS4 behoudt wel gewoon zijn benzinemotor, maar zou mogelijks niet meer op elke markt te bestellen zijn.
Lancering
Volgens de laatste geruchten komt deze nieuwe A4 (generatie B10?) al volgend jaar (2023) op de markt, ongeveer 8 jaar na de lancering van de B9.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!