Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

SUV markt / SUV: Benzine, Diesel, of...? De energiekwestie

Geschreven door Hans Dierckx op 28-09-2018

Zijn SUV’s het best af met een dieselmotor. Lang niet altijd, de alternatieven zijn legio. Wij leggen ze op een rijtje.

Kalmte, iedereen. Neen, diesel is niet plots het duivelse vocht waarvoor het versleten wordt. En neen, benzines en hybrides zijn niet zomaar ineens de oplossing voor ieders mobiliteitsvraagstuk. En elektrisch rijden: is dat nou wat? De waarheid is immer ingewikkelder dan ze lijkt, maar de onrust en de vraagtekens zijn begrijpelijk in deze tijden waar verschillende steden zelfontbranders van hun grondgebied willen verjagen, of toch minstens een deel ervan, ten voordele van de luchtkwaliteit. We trachten een antwoord te formuleren op de vraag van het jaar, die zowel luidt voor SUV’s als voor auto’s in het algemeen.

Dieselban

Het hangt er in de eerste plaats van af hoe je je SUV gebruikt, en meerbepaald of je er soms mee naar de stad rijdt. Brussel voert, als de plannen doorgaan, vanaf 2030 een algemeen dieselverbod in. Wie dus vandaag een hedendaagse diesel koopt, met Euro 6-label, die mag er over twaalf jaar onze hoofdstad niet mee betreden en zal er wellicht ook geen mooie occasieprijs meer voor vangen, al krijg je dat sowieso al moeilijk voor een auto van die leeftijd. Voor Antwerpen is er voorlopig geen probleem, ook na 2025 mogen alle Euro 6-motoren de Koekenstad nog betreden. Voor wie tweedehands koopt, liggen de kaarten anders. Een Euro 5-diesel mag er vanaf dan al niet meer in, een Euro 4 wordt al geweerd vanaf begin 2020. Steeds meer Europese steden stellen gelijkaardige maatregelen in, meteen ook de reden waarom je ferme koopjes kan doen op de tweedehandsmarkt.

Hoe je je auto gebruikt: daarmee bedoelen we ook: hoeveel kilometers rijd je ermee? Voor veelrijders is diesel nog steeds niet afgeschreven. Hoewel de accijnzen op het goedje dan wel gestegen zijn, blijft het een energetisch efficiëntere brandstof dan benzine, oftewel: je verbruikt minder. Grosso modo wordt aangenomen dat diesel tegenwoordig voordelig is vanaf 30.000 kilometer per jaar, al verschilt die berekening wel van auto tot auto.

De laatste jaren steekt ook in België aardgas, oftewel CNG, de neus aan het venster. Een valabele optie, die je bij onder andere de VW-groep, Opel, Volvo, Fiat en anderen gewoon af-fabriek kan krijgen. Voordelen zijn de schonere uitstoot en de lagere brandstofkost, al dien je wel eerst de meerprijs van gemiddeld zo’n 2.000 euro voor de installatie te slikken.

De stap naar elektrisch

Veel hangt ook af van de beschikbare opties op het model dat bovenaan je wenslijstje staat, of de keuze zich beperkt tot benzine of diesel, of dat er ook een hybride variant beschikbaar is. In dat laatste geval is dat quasi altijd in combinatie met een benzineblok, dieselhybrides vinden we momenteel enkel bij Audi en binnenkort Mercedes. Sommige Japanse fabrikanten gaan er het verst in: auto’s als de nieuwe Honda CR-V of Toyota RAV4 zijn niet meer met diesel te krijgen, zij beschouwen een hybride een het volwaardige alternatief. Bij die laatste weten we dat dat qua verbruik ook echt zo is, met de Honda hebben we nog niet kunnen rijden.

Helemaal complex wordt het wanneer het om een stekkerhybride gaat (plug-in). Deze dien je te benaderen als een elektrische auto, oftewel vooral korte afstanden rijden en zo vaak als mogelijk aan het stopcontact hangen, waarbij de verbrandingsmotor slechts dient voor occasionele lange ritten over de snelweg. De ervaring leert ons immers dat er van de mooie CO2-beloften niet veel meer in huis komt wanneer die complexe en zware technologie wordt ingezet voor uitvoerig langeafstandsverkeer. Al lokken die mooie CO2-beloften uiteraard wel veel volk met hun lage taksen, vooral bij commercieel gebruik. Noteer overigens dat een en ander verandert met de overstap van de NEDC- naar de WLTP-verbruikstest, met nieuwe en niet altijd even gunstige CO2-waarden. Hier moeten de fabrikanten weer aan de bak om hun elektrische autonomie te vergroten.

Nuluitstoot

Je moet weten dat autobouwers tegen de grote uitdaging aankijken om vanaf 2021 een gemiddelde vlootuitstoot van 95 g/km CO2 te hebben, net nu die door de comeback van benzine weer aan het stijgen is. Een steeds populairdere truuk wordt het milde hybride systeem van 48 volt, eigenlijk een kleine hulpmotor die de starter en alternator vervangt en een paar extra pk’s in de strijd gooit, in ruil voor 10% CO2-winst. Onthoud deze informatie wanneer een verkoper met de term ‘hybride’ schermt, de ene is lang niet de andere.

Door die CO2-maatregel hebben fabrikanten er daarnaast zelf alle belang bij om een groot volume aan auto’s met nuluitstoot in de markt te zetten, ter compensatie voor hun gulzigere modellen. Elektrische auto’s dus, en ook als SUV-rijder kan je je verplaatsen zonder een druppel fossiele brandstof op te stoken, al is het aanbod voorlopig nog beperkt. Er is de Jaguar I-Pace en de Hyundai Kona EV, voor zover je daar echt van SUV’s kan spreken, verder is het nog even wachten op de stortvloed aan nieuwigheden die de komende jaren op ons gaan afkomen, als gevolg van dat opgelegde vlootgemiddelde. Omgekeerd evenredig met de prijs gaat inmiddels het rijbereik omhoog, waardoor elektrisch rijden voor steeds meer mensen in het budget zal passen en ook de beruchte batterijvrees steeds irrelevanter wordt.

Batterijvrees heb je dan weer niet als je elektrische auto een brandstofcel op waterstof heeft. Alhoewel: met voorlopig slechts één tankstation in ons land, is dat voorlopig ook niet echt werkbaar. Wat dan ook, er is sinds kort zo’n SUV met een uitlaat die slechts water uitstoot: de Hyundai Nexo. 

Rekenmachine

Een eenduidige conclusie is er uiteraard niet. Anders dan een decennium geleden, toen bij wijze van spreken iedereen zonder erover na te denken een diesel op de kop tikte, zijn de oplossingen tegenwoordig diverser van aard. Voor grootstedelijke rijders wordt elektrisch rijden steeds meer een optie, al behoudt benzine zijn recent heroverde nummer één-stek. Voor de echte veelrijders is de diesel dan weer allerminst afgeschreven.

Meer dan ooit dien je als koper zelf de rekenmachine boven te halen en de volledige kost uit te vlooien, voor wie twijfelt tussen verschillende opties. Het spijt ons, het pasklare antwoord kan je enkel zelf uitvlooien.

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten