Dit jaar wint BMW de titel Engine of the Year. Met 274 punten ging de prijs naar de hybride aandrijflijn met 1.5-driecilinder van de i8. Ford moet zich voor het eerst sinds vier jaar tevreden stellen met de zilveren medaille voor zijn 1.0 EcoBoost, al kreeg die nog steeds 267 punten. Ook de derde plaats is voor een driecilinder: de 1.2 THP van Peugeot-Citroën.
Tesla elektrische topper
De verkiezing kent verschillende subcategorieën. Zo werd de 4.5-V8 van de Ferrari 458 de Performance Engine van het jaar. Aan het andere eind van het spectrum behoudt Tesla de medaille voor de Green Engine (de groene motor), terwijl BMW de grote winnaar was in de categorie van de nieuwe motoren van het jaar.
BMW, Ford, PSA, Mercedes, Audi, McLaren en Ferrari
De winnaars in de andere segmenten in functie van hun cilinderinhoud zijn: de 1.0 EcoBoost van Ford, de 1.2 THP van Peugeot-Citroën, de hybride 1.5 van de BMW i8, de 2.0-turbo van Mercedes-AMG, de 2.5-vijfcilinder van Audi, de 3.0-biturbo van BMW M, de 3.8-V8 biturbo van McLaren en de 4.5-V8 van Ferrari.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!