Toen het tijdschrift 4x4 Plus in 1993 voor het eerst de verkiezing van de 4x4 van het Jaar organiseerde, was er maar één categorie. In 2014 moest de jury van professionele journalisten zijn keuze maken in liefst zeven categorieën, waaronder een nieuwe voor hybride modellen, rond het circuit van Zolder. Elk van de laureaten domineerde zijn respectieve segment. In één categorie kwam zelfs het merkwaardige scenario voor dat enkel Range Rover er was ingeschreven omdat geen enkele rivaal - zelfs niet Jeep, Mercedes of Porsche - een auto had gestuurd om naar de titel van de 'Luxe-4x4' te dingen. De strijd ging tussen de Range Rover en de Range Rover Sport, waarbij de eerste won.
In de andere segmenten was de strijd toch wat spannender. Zo werd de Volkswagen Amarok de pick-up van het jaar, voor de Isuzu D-Max en Mitsubishi L200. De strijd was het hardst tussen de SUV's. Voor de 'kleintjes' daar ging de prijs naar de Mercedes GLA, die de jury net iets meer wist te overtuigen dan de Nissan Qashqai, die zelf werd gevolgd door de Mazda CX-5. In het iets grotere segment strandde Nissan met zijn X-Trail alweer op de tweede plaats, na de Range Rover Evoque. Op de derde plaats stond de BMW X4.
De categorie van de crossovers aanvaardde ook tweewielaandrijvers. Eindelijk een prijs voor Nissan, want de Juke ging met de eerste plaats naar huis. De Japanner wist de jury meer te verleiden dan de Peugeot 2008 en de Suzuki SX4 S-Cross, die samen op de tweede plaats eindigden. Honda won in het segment van de grotere crossovers met de CR-V. Hij wordt gevolgd door de Volvo V40 Cross Country en de Subaru XV. De twee hybrides die in de nieuwe categorie tegen elkaar kampten waren de Lexus NX 300h en de Mitsubishi Outlander PHEV, waarbij die laatste het onderspit moest delven.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!