Het is niet de eerste keer dat we de chronometer bovenhalen om de rondetijden van een elektrische sportieveling te vergelijken met een vergelijkbaar model met verbrandingsmotor. In AutoGids 1146 (december 2024) zetten we de BMW M3 Touring Competition xDrive tegenover Hyundai Ioniq 5 N op Circuit Zolder.
En dat smaakte naar meer, dus deden we hetzelfde met de elektrische Alpine A290 GTS en de Mini Cooper John Cooper Works op benzine. Niet op Zolder, maar op Franse bodem. We lieten beide hot hatches los op de 2.530 kilometer lange Club-variant van het Circuit van Magny-Cours. Voor de acceleratieproeven zakten we af naar het 1,5 kilometer lange rechte stuk van de testpiste van Lurcy-Lévis, waar ook de F1-teams kind aan huis zijn.
Onze metingen: Magny-Cours "Club"
De 231 pk sterke Mini Cooper JCW is het snelst op het rechte stuk, maar laat flink wat tijd liggen in de scherpere bochten. En dat zorgt ervoor dat de nochtans 170 kilogram zwaardere Alpine A290 meer dan 2 seconden per ronde sneller is dan zijn Britse rivaal.
Onze metingen: Lurcy-Lévis
De 220 pk krachtige Alpine houdt min of meer gelijke tred tot een 100 km/u, maar verliest vanaf dan duidelijk terrein op de Mini Cooper JCW. Vooral omdat de A290 al na 550 meter tegen zijn topsnelheid van (amper) 170 km/u aanzit.
Het volledige hot-hatchduel tussen de elektrische Alpine A290 GTS en de Mini Cooper John Cooper Works op benzine kan je lezen in AutoGids 1149 (maart 2025).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!