Wat is de werkelijke actieradius van elektrische auto's? Hoeveel actieradius is er nog als het dashboard "0%" aangeeft? Hoeveel kilometer legt een elektrische auto echt af met een accu van 1 kWh? Hoe lang duurt het om op te laden aan een 22 kW oplaadpunt? En hoe zit het met een snellaadpunt van 350 kW?
Elektrisch rijden komt met vragen, vragen en nog eens vragen. En dan zijn wij - of beter Autobest - er voor de antwoorden! De afgelopen jaren heeft dat consortium van 37 Europese autojournalisten (waaronder onze hoofdredacteur van Le Moniteur Automobile, Xavier Daffe) de EcoBest Challenge ontwikkeld om voor eens en altijd duidelijkheid te scheppen in de onzekerheid die leeft rond EV's.
Een reeks tests die op het terrein zijn uitgevoerd, in reële omstandigheden en waarvan het protocol, de wetenschappelijke nauwkeurigheid en de verificatie van de resultaten zijn toevertrouwd aan het certificeringsbureau Veritas. Om maar te zeggen dat de antwoorden niet veel objectiever komen.
13 geteste modellen
Dit jaar nam AutoBest 13 recent uitgebrachte EV's op in de selectie. Met als criteria dat ze een WLTP-actieradius moesten kunnen voorleggen van minstens 350 km, terwijl ze ook niet meer mochten kosten dan € 65.000 kosten (exclusief btw).
De deelnemers:
- Audi Q4 Sportback 45 e-Tron
- BMW i5 Touring eDrive40
- BYD Dolphin
- Fiat 600e
- Honda e:Ny1
- Hyundai Kona
- Kia EV9 AWD GT-Line
- Lancia Ypsilon
- Mini Cooper SE
- Opel Corsa Electric GS
- Tesla Model Y Long Range RWD
- Volkswagen ID.7 Pro
- Volvo EX30 Single Motor Ultra
ECOC1-TEST
De EcoC1 test geeft de verhouding weer tussen de werkelijke actieradius gemeten in het veld en de actieradius voorspeld door het WLTP-protocol. Het praktische rijbereik wordt gemeten op dezelfde dag, in dezelfde verkeers- en weersomstandigheden.
TEST ECOC2
De EcoC2-test geeft aan hoe ver een model nu werkelijk raakt op 1 kWh aan batterijvermogen. Waarna dat omgerekend kan worden naar een reëel rijbereik.
TEST ECOC3
De EcoC3-test geeft de verhouding weer tussen de bruto en het nettocapaciteit van de batterij.
Wat gebeurt er bij 0% batterij en 0 km rijbereik?
In deze test wordt nagegaan hoever een EV nog raakt als de boordcomputer aangeeft dat de batterij volledig is opgesoupeerd.
Opladen op wisselstroom
Hier wordt aangegeven hoeveel tijd er effectief nodig is om 100 km rijbereik te halen aan een wisselstroomlader.
Snelladen
In deze test wordt nagegaan hoelang het duurt om 100 km aan autonomie te winnen aan een snellader van 350 kW.
Wil je meer te weten komen over de gevolgde procedures en de resultaten die daaruit voortvloeiden? Check dan www.autobest.org
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!