Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Titels en records / AUTOBEST test de ware autonomie van elektrische auto's

Range anxiety? AutoBest ging voor ons na welke elektrische auto het verst komt als je autonomie effectief op 0 komt te staan. Het ging ook na wie zijn cellen nadien het snelst terug op peil had.

Wat is de werkelijke actieradius van elektrische auto's? Hoeveel actieradius is er nog als het dashboard "0%" aangeeft? Hoeveel kilometer legt een elektrische auto echt af met een accu van 1 kWh? Hoe lang duurt het om op te laden aan een 22 kW oplaadpunt? En hoe zit het met een snellaadpunt van 350 kW?

Elektrisch rijden komt met vragen, vragen en nog eens vragen. En dan zijn wij - of beter Autobest - er voor de antwoorden! De afgelopen jaren heeft dat consortium van 37 Europese autojournalisten (waaronder onze hoofdredacteur van Le Moniteur Automobile, Xavier Daffe) de EcoBest Challenge ontwikkeld om voor eens en altijd duidelijkheid te scheppen in de onzekerheid die leeft rond EV's.

Een reeks tests die op het terrein zijn uitgevoerd, in reële omstandigheden en waarvan het protocol, de wetenschappelijke nauwkeurigheid en de verificatie van de resultaten zijn toevertrouwd aan het certificeringsbureau Veritas. Om maar te zeggen dat de antwoorden niet veel objectiever komen.

13 geteste modellen

Dit jaar nam AutoBest 13 recent uitgebrachte EV's op in de selectie. Met als criteria dat ze een WLTP-actieradius moesten kunnen voorleggen van minstens 350 km, terwijl ze ook niet meer mochten kosten dan € 65.000 kosten (exclusief btw). 

De deelnemers:

ECOC1-TEST

De EcoC1 test geeft de verhouding weer tussen de werkelijke actieradius gemeten in het veld en de actieradius voorspeld door het WLTP-protocol. Het praktische rijbereik wordt gemeten op dezelfde dag, in dezelfde verkeers- en weersomstandigheden.

TEST ECOC2

De EcoC2-test geeft aan hoe ver een model nu werkelijk raakt op 1 kWh aan batterijvermogen. Waarna dat omgerekend kan worden naar een reëel rijbereik.

TEST ECOC3

De EcoC3-test geeft de verhouding weer tussen de bruto en het nettocapaciteit van de batterij.

Wat gebeurt er bij 0% batterij en 0 km rijbereik?

In deze test wordt nagegaan hoever een EV nog raakt als de boordcomputer aangeeft dat de batterij volledig is opgesoupeerd.

Opladen op wisselstroom

Hier wordt aangegeven hoeveel tijd er effectief nodig is om 100 km rijbereik te halen aan een wisselstroomlader.

Snelladen

In deze test wordt nagegaan hoelang het duurt om 100 km aan autonomie te winnen aan een snellader van 350 kW.

Wil je meer te weten komen over de gevolgde procedures en de resultaten die daaruit voortvloeiden? Check dan www.autobest.org

 

 

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten