Het was geen eenvoudige keuze, die voor de elektrische auto. Want we zijn er nog niet helemaal: de aankoopprijs is hoog en de laadinfrastructuur gebrekkig, waardoor de particuliere koper nog overtuigd moet worden. Niet meer dan een kwestie van tijd, want Europa duwt iedereen in een elektrische wagen. Daarom wou de AutoWereld-redactie zijn hoofd niet in het zand steken en vermijden dat de verkiezing zou ontaarden in een keuze voor of tegen de elektrische auto.
Toegegeven, we hebben er even aan gedacht om de AutoWereld Auto van het Jaar te gebruiken als ode aan de verbrandingsmotor. Maar als we eerlijk waren, konden we niet anders dan vaststellen dat de grote sterren van het afgelopen autojaar op een elektrisch aandrijfgeheel vertrouwen. In het verleden hebben ook al EV’s als winnaar gehad: zowel de Tesla Model S als de Model 3 wisten de AutoWereld-trofee een keertje binnen te halen, dan is er eigenlijk geen weg terug meer.
En de winnaar is...
En daarom gingen we dus voor een 100% elektrische selectie. We hebben geen directe concurrenten gekozen, maar zes auto's genomineerd die de Europese EV-transitie een flinke duw in de rug beloven te geven. Een waaier aan elektrische modellen die het huidige aanbod vertegenwoordigt en die de wijfelende autofanaat gerust moet kunnen stellen om de stap te zetten, of dat nu al morgen of pas overmorgen is. We gaan dus niet op zoek naar de snelste laadtijd of de grootste autonomie, wel naar het totale plaatje.
Hoewel hij de sympathy vote krijgt, is de Citrën Ami eigenlijk geen auto. De Spring is dat wel, maar zijn prijskaartje maakt zijn beperkte mogelijkheden niet goed. Een elekrische auto valt vooralsnog moeilijk te rijmen met de budgetformule die Dacia zo interessant maakt. De E-Tron is eigenlijk een Porsche Taycan en die technische verwantschap kost de Audi punten in plaats van er op te leveren. De iX is te lelijk en de EQS mist innovatie, al is iedereen het erover eens dat ook BMW en Mercedes fantastisch EV’s gebouwd hebben.
De enige die wel op zowat elk punt weet te scoren, zonder echt onbereikbaar te worden, dat is de Hyundai Ioniq 5. En dus ook onze terechte AutoWereld Auto van het Jaar 2021.
De rangschikking
- 1. Hyundai Ioniq 5
- 2. Mercedes EQS
- 3. BMW iX
- 4. Audi E-Tron GT
- 5. Citroën Ami
- 6. Dacia Spring
Foto's: Jeroen Peeters
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!