Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Titels en records / Porsche bouwt miljoenste Cayenne

Geschreven door Yeelen Möller op 10-12-2020

De Cayenne was de tweede reddende engel die Porsche nodig had om uit de crisis van begin de jaren '90 te komen. De pionier van de sportieve SUV's nu na 18 jaar is voor de miljoenste keer gebouwd.

Het jubileummodel voor Porsche is een Carminerode Cayenne GTS voor een Duitse klant. Het is nog maar de tweede keer dat Porsche een miljoen exemplaren weet te bouwen van een van zijn modellen, met als eerste de 911 in 2017. Die had er 54 jaar voor nodig om de mijlpaal te halen, de Cayenne slechts 18. De grote SUV is dan ook een erg belangrijk model voor Porsche, nu, maar zeker bij zijn lancering. De Boxster wist de cijfers van het bedrijf te stabiliseren medio jaren '90, de Cayenne maakte Porsche weer winstgevend vanaf 2002.

Colorado

De ontwikkeling van het model begon al eind jaren '90, wanneer er wat budget was dankzij de Boxster en Porsche moest beginnen nadenken over een tweede succesnummer om het schip definitief op koers te houden. Er werd nog een tweedeurs model overwogen, maar om nieuwe klanten te bereiken werd er beslist om samen te werken met Volkswagen aan een terreinwagen die ook sportief voor de dag kon komen.

De twee constructeurs kochten samen een fabrieksterrein in Hemmingen, tussen Zuffenhausen en Weissach, en begonnen aan de modellen die later door het leven zouden gaan als de Touareg en de Cayenne. In die tijd kon je nog gewoon naar buiten rijden met een prototype zonder direct gefotografeerd te worden, wat het verrassingseffect in stand hield. De ontwikkeling van de Cayenne was trouwens niet zonder risico: Porsche had nog nooit eerder zo'n auto gebouwd, terwijl er ook moest geïnvesteerd worden in een gloednieuwe fabriek in Leipzig. Die fabriek werd in 2002 afgewerkt, hetzelfde moment als het einde van de ontwikkeling van de Cayenne.

Cabrio?!

De SUV werd voorgesteld op het autosalon van Parijs in september en was quasi meteen een commercieel succes. De eerste generatie was goed voor 275.000 exemplaren en introduceerde heel wat nieuwigheden voor Porsche: een V6, een dieselmotor, een hybride aandrijflijn, ... Een echte modelvariant kwam echter pas in 2019, toen de Cayenne Coupé op de markt kwam. In het begin van de Cayenne was Porsche zelfs aan het kijken om een Cabrio te bouwen... Gelukkig is die er nooit gekomen!

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten