Het is geen geheim dat het effectieve rijbereik van een elektrische auto doorgaans lager ligt dan de door de constructeur gecommuniceerde WLTP-cijfers. En dat verschil wordt enkel groter wanneer er koude in het spel is, want dan verliezen de batterijen een heleboel efficiëntie. Maar hoe groot is de impact van koude temperaturen op het rijbereik eigenlijk? En welke elektrische modellen leveren het meeste range in wanneer het kwik onder nul zakt?
LEES OOK – Het echte versus het beloofde rijbereik van elektrische auto's onderzocht
Noors onderzoek brengt duidelijkheid. Een selectie van de belangrijkste EV-modellen op de markt werd verzameld voor een gezamenlijke ecorit bij -19 graden Celsius. Het doel van deze test? Zover mogelijk geraken op een batterijlading én het beloofde WLTP-rijbereik zo dicht mogelijk benaderen. Er werd gereden tot de batterij van de elektrische auto het daadwerkelijk voor bekeken hield.
En de winnaar is...
De Tesla Model S kwam het best uit deze uithoudingstest bij winterse omstandigheden. Het opgegeven rijbereik van de geteste Standard Range bedraagt 634 kilometer, waar er tijdens het onderzoek 530 km van overbleven. Dat is een verlies van slechts 16,4% tegenover het WLTP-cijfer. Slechts een elektrische auto deed nog beter dan de Tesla Model S: de Maxus Euniq 6. Deze in België voorlopig niet te koop aangeboden monovolume hield het na 317 kilometer voor bekeken, maar verloor slechts 10,45% op het officiële WLTP-rijbereik.
Ook de MG Marvel R (-16,76%), de MG 5 (-17,63%) en de Kia EV6 (-17,69%) konden een uitstekende verhouding tussen het beloofde en het effectieve rijbereik voorleggen.
RANKING | MODEL | RIJBEREIK WLTP | RIJBEREIK TEST | VERSCHIL |
1 | Maxus Euniq 6 | 354 km | 317 km | -10,45% |
2 | Tesla Model S Standard Range | 634 km | 530 km | -16,40% |
3 | MG Marvel R | 370 km | 308 km | -16,76% |
4 | MG 5 | 380 km | 313 km | -17,63% |
5 | Kia EV6 GT | 424 km | 349 km | -17,69% |
6 | Tesla Model X Plaid | 534 km | 444 km | -18,23% |
7 | MG ZS EV | 440 km | 352 km | -20,00% |
8 | MG 4 | 425 km | 338 km | -20,47% |
9 | BMW iX1 | 428 km | 337 km | -21,26% |
10 | BYD Han | 521 km | 406 km | -22,07% |
En de verliezers zijn...
Uit de Noorse actieradiustest blijkt ook dat er een heleboel elektrische wagens zijn die echt niet van de koude houden. De Toyota bZ4X kreeg de rode lantaarn aangebonden, want van de vooropgestelde 503 kilometer aan rijbereik blijft er in de praktijk nauwelijks 323 kilometer over - dat is een verlies van 35,79%. Ook de Skoda Enyaq iV (-33,73%) en de Mercedes EQE (-33,39%) bibberden bij -19 graden Celsius harder dan de andere elektrische auto's die deelnamen.
Opvallend: de Model X (-18,23%) hield zich kranig, maar de Model Y (-25,93%) scoorde minder overtuigend dan de Tesla Model S die de elektrische endurancetest won. Ook bij de VW-modellen zijn de verschillen tussen de technisch nochtans nauwverwante Skoda Enyaq iV en de VW ID.Buzz (-24,02%) of de VW ID.5 (-28,14%) best groot.
RANKING | MODEL | RIJBEREIK WLTP | RIJBEREIK TEST | VERSCHIL |
1 | Toyota bZ4X 2WD | 503 km | 323 km | -35,79% |
2 | Skoda Enyaq iV Coupé RS | 510 km | 338 km | -33,79% |
3 | Mercedes EQE 300 | 614 km | 409 km | -33,39% |
4 | BMW i7 60e | 595 km | 424 km | -28,74% |
5 | VW ID.5 | 525 km | 376 km | -28,14% |
Bron: Motor.no
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!