AutoGids gaat voor de grote verhalen uit de autowereld, maar die lijvige hoofdstukken worden wel gevormd door de persoonlijke ervaringen van onze journalisten. Daarom deze terugblik op autojaar 2023, aan de hand van hun persoonlijke hoogte- en dieptepunten. Wat waren de tops en flops van Frédéric Kevers?
LEES OOK
- De tops en flops van Klaas Janssens
- De tops en flops van Xavier Daffe
- De tops en flops van Laurent Blairon
- De tops en flops van Werner Van Kerckhoven
- De tops en flops van Steven Appelmans
Auto van het Jaar 2023: Dacia Jogger Hybrid
Ik had het geluk om verschillende soorten auto's te kunnen testen, van goedkope stads-SUV's tot exclusieve sportwagens. Maar als ik er een wagen moet uitpikken die echt indruk heeft gemaakt, dan moet dat de Dacia Jogger Hybrid zijn. Omwille van zijn interessante prijskaartje, natuurlijk. Maar ook voor zijn ruimteaanbod en het schappelijke brandstofverbruik. Dat je zeven personen kan vervoeren voor minder dan 30.000 euro, ik wist niet dat zoiets nog kon in 2023.
Schooheid van het Jaar 2023: Maserati GranTurismo Trofeo
Ik kroonde deze Maserati vorig jaar tot Schoonheid van het Jaar, maar inmiddels heb ik ermee gereden en ben ik echt verliefd geworden. Die mix van sculpturale lijnen en beestachtige prestaties zijn helemaal mijn ding, zeker omdat ze gecombineerd worden met een heleboel klasse en het nodige comfort. Magisch.
Lolbroek van het jaar 2023: Ferrari wint Le Mans
Je kan niet rond de uitstraling van Le Mans heen, alleen wordt deze iconische etmaalrace al een tijdje ontsiert door overwinningen die vooral de marketing leken de dienen. Denk maar aan de erg handige overwinningen van de Ford GT en de Porsche 911 in het verleden. En ook aan deze editie van de 24 Uur van Le Mans hangt een geurtje, want dat net Ferrari deze jaargang kon winnen... Toeval? Laten me niet lachen.
Teleurstelling van het Jaar 2023: Formule 1
Indrukwekkend wat Max Verstappen het afgelopen seizoen presteerde: op zijn weg naar een derde opeenvolgende F-titel brak de Nederlandse Red Bull-rijder record na record. Niet dat meesterschap smaakt zuur, wel de bitsige strijd om de tweede plaats. Zonder Verstappen hadden we immers een van de meest open gevechten voor de wereldtitel gezien, met kanshebbers bij Aston Martin, Ferrari, McLaren én Mercedes. Maar daar stak Verstappen dus een stokje voor. Zeg maar een enorm houtblok.
Belofte voor 2024: Citroën ë-C3
De nieuwe Citroën ë-C3 zou wel eens de deur kunnen openen naar een betere toekomst voor de Europese auto-industrie. Want zelfs wie geen fan is van de elektrische auto moet opgelucht ademhalen omdat Citroën erin slaagt om een prettig verpakte en in Europe gebouwde EV op de markt te brengen die minder dan 25.000 euro kost en toch een fatsoenlijk rijbereik kan voorleggen. De Chinese constructeurs zijn niet bij voorbaat gewonnen. Oef.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!