Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Titels en records / Terugblik 2024: de tops en flops van Klaas Janssens

Geschreven door Klaas Janssens op 25-12-2024

De AutoGids-redactie blikt terug op 2024 aan de hand van persoonlijke hoogte- en dieptepunten van een jaar testrijden. Vandaag is hoofdredacteur Klaas Janssens aan het woord..

AutoGids gaat voor de grote verhalen uit de autowereld, maar die lijvige hoofdstukken worden wel gevormd door de persoonlijke ervaringen van onze journalisten. Daarom deze terugblik op autojaar 2024, aan de hand van hun persoonlijke hoogte- en dieptepunten. Wat waren de tops en flops van Klaas Janssens, hoofdredacteur van AutoGids

 

Auto van het Jaar 2024: Mercedes E 300 de All-Terrain

Ik reed met een heleboel fantastische wagens, gaande van een budget-SUV zoals de Dacia Duster tot een pk-drachtige supersportwagen zoals de Lamborghini Revuelto. In 2024 reed ik bovendien met een heleboel uitstekende EV's, van de hippe Renault 5 tot de slanke Lotus Emeya. Maar vraag je me welke auto ik graag zelf zou hebben, desnoods tot het einde der tijden, dan land ik als vanzelf bij de Mercedes E-Klasse Break, als avontuurlijke All-Terrain en met een plug-inhybride dieselmotor in de neus.

Klaas JANSSENS 2024

De Mercedes E-Klasse staat voor klasse en comfort, de breakversie voor gelukkig gezinstransport en praktisch vernuft, de All-Terrain voor avontuur en de stekkerdiesel voor vrijheid. Zoemend door de binnenstad, vlammen over de Autobahn en klauterend door de bergen, er zijn weinig moderne auto's die tot dergelijke spreidstand in staat zijn. 

Schoonheid van het Jaar 2024: Bugatti Tourbillon (het interieur)

Dat de constructeurs de nostalgiekaart trekken om twijfelende mensen in een elektrische auto te krijgen, juich ik graag toe. Toch als het gebeurt op de manier waarop Renault zijn EV's momenteel op de markt zet, want zowel de R4 als de R5 combineren ouderwetse cool met hedendaagse drool. Zeker omdat er een heleboel bijzonder generisch gelijnde wagens uit de AI-machines van de Chinese merken onze kant opkomen.

Klaas JANSSENS 2024

De wetten van de aerodynamica gaan ook steeds vaker met schoonheid vloeken: de Ferrari F80 noch de McLaren W1 komen qua x-factor nog maar in de buurt van hun voorgangers. Dat doet Bugatti beter met de nieuwe Tourbillon, die ik mocht ontdekken tijdens de exclusieve lancering in Molsheim. Het compacte design valt netjes op het netvlies en de plug-inhybride V16 prikkelt de overige zintuigen, maar het interieur bracht me echt in extase. Al was het maar omdat er geen displays in terug te vinden zijn.

Lolbroek van het Jaar 2024: Aston Martin DBX707

Door Italië knallen aan het stuur van een Lamborghini Countach, dat was toch een kinderdroom die in vervulling ging. Vooral omdat een heleboel horrorverhalen helemaal niet waar bleken te zijn.  De cockpit zit beter dan je denkt en eens opgewarld laat de versnellingsbak zich als door boter van verzet wisselen - al doe je het vooral voor die spinnende V12 die in je rug ligt te porren, natuurlijk. Ik voel de vlinders nog steeds. Als ukje bivakkeerde ik nochtans in het Ferrari-kamp, dus de Testarossa is de volgende op mijn wishlist. 

Klaas JANSSENS 2024

Als ik enkel kijk naar het pure rijplezier dat ik het (bijna) afgelopen jaar beleefde aan het stuur van een auto, dan verdient de Hyundai Ioniq 5 N een eervolle vermelding. Met voorsprong de lolligste EV waarmee ik ooit over een afgesloten omloop denderde. Maar de enigszins verrassende winnaar wordt de vernieuwde Aston Martin DBX707. Te zwaar en te hoog, maar gezegend met  een weggedrag dat hoogstaand comfort paart aan rauw hooliganisme. Deze SUV voelde aan als een wat groot uitgevallen WRC-wagen, maar wel eentje met een dikke V8 onder de motorkap.

Teleurstelling van het Jaar 2024: Audi Brussels

De Europese autoindustrie gaat door een dal, een economisch gegeven dat veel sociaal leed veroorzaakt. Want achter elke auto die van de band rolt, gaan mensen zoals u en ik schuil. Mensen die hun hele leven verbinden aan een fabriek. Wat er gebeurde met bussenbouwer Van Hool was verschrikkelijk, maar de neergang van de site van Audi Brussels raakt me persoonlijk. De eveneens in Vorst gesitueerde redactie van AutoGids lag immers op een steenworp van de hypermoderne, voortdurend evoluerende fabriek.

Klaas JANSSENS 2024

Ik hoop ook op wat extra inspiratie bij de verkeersarchitecten, want ik kan me erg druk maken in de infrastructurele gedrochten waarin onze wegen de jongste jaren veranderen. Ik dacht altijd dat mobiliteit de oplossing was, zowel voor de veiligheid als voor het milieu. Maar in de praktijk zie je steeds meer onoverzichtelijke constructies waarin de meeste weggebruikers hopeloos verloren rijden. En waarin cowboys uitstekend gedijen. Over cowboys gesproken: waar gaat dat met die Elon Musk naartoe?

Belofte voor 2025: Formule 1

Het voorbije Formule 1-seizoen was er eentje om duimen en vingers bij af te likken. Het was genieten van de verschillende winnaars bij verschillende teams, waarbij details (zoals de skills van een piloot zoals Max Verstappen) weer het verschil maakten. En in 2025 zouden de onderlinge verschillen nog kleiner kunnen zijn, want de F1- teams zijn al bezig met de nieuwe reglementen die in 2026 geïntroduceerd zullen worden. Ik vraag me vooral af wat Lewis Hamilton gaat klaarspelen bij de Scuderia Ferrari. 

Klaas JANSSENS 2024

Als hot-hatchfanaat van het eerste uur, kijk ik ook erg uit naar de Turbo 3E-variant van de nieuwe Renault 5. Twee elektromotoren op de achteras, die samen goed zijn voor een 500 pk. Dat belooft spektakel. Dat ik een boon heb voor de Clio V6 strooit enkel extra peper en zout op het vooruitzicht er binnenkort eens mee te kunnen rijden. 

 

 

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten