AutoGids gaat voor de grote verhalen uit de autowereld, maar die lijvige hoofdstukken worden wel gevormd door de persoonlijke ervaringen van onze journalisten. Daarom deze terugblik op autojaar 2024, aan de hand van hun persoonlijke hoogte- en dieptepunten. Wat waren de tops en flops van Werner Van Kerckhoven, de eindredacteur van AutoGids?
Auto van het Jaar 2024: DACIA DUSTER
Auto’s die van value for money hun handelsmerk maken, hebben sowieso al een streepje voor bij mij. Maar het geniale aan die nieuwe Dacia Duster is dat hij zoveel meer in zijn mars heeft dan dat, in die mate dat hij in zijn segment – of in zijn prijsklasse – werkelijk ‘incontournable’ wordt, zoals onze Franstalige collega’s dat zo mooi zeggen.
Zelfs om mee te rijden doorstaat hij wat mij betreft moeiteloos de vergelijking met zijn concurrenten. Alleen het ruimtegevoel van de vorige mis ik een beetje, maar daar past Dacia binnenkort een mouw aan.
Schoonheid van het Jaar 2024: SCOUT TRAVELER
Het is een beetje valsspelen, want de auto zelf is louter bestemd voor de VS en komt er pas in… 2027. Voorlopig is het dan ook niet meer dan een digitaal hersenspinsel, maar wat zien die plaatjes van de Scout Traveler er beeldig uit!
Een heerlijke remake van wat sowieso al een van de coolste SUV-pioniers ooit was (de International Harvester Scout was de Amerikaanse tegenhanger van de Range Rover). Naast het schitterende interieur bezorgde vooral één detail weke knieën: de verlichte typenaam op de neus in dat prachtige retrolettertype.
Lolbroek van het Jaar 2024: Audi vs A U D I
Speciaal voor de Chinese markt een ‘nieuw merk’ creëren, en dat vervolgens dezelfde naam geven als je al bestaande merk, maar dan geschreven in hoofdletters en met spaties tussen de lettertekens. Het klinkt als een (flauwe) surrealistische grap; Audi – of was het nu A U D I ? – deed het in 2024 gewoon. De wegen van de marketing zijn ondoorgrondelijk.
Teleurstelling van het Jaar 2024: EVENTJES GEDULD
Flashback naar eind december 2023. Als ‘belofte voor 2024’ had ik toen de Citroën ë-C3 voorgedragen, omdat ik echt benieuwd was of in die in ruil voor zijn schappelijke prijs niet al te veel toegevingen hoefde te doen. Intussen zijn we meer dan een jaar verder, en heb ik nog altijd geen antwoord op mijn vraag gekregen: de (ë-)C3 is hier gewoon nog altijd niet gelanceerd.
Ik bespeur daar een trend: in de ratrace om (fleet)klanten af te snoepen, kunnen merken hun nieuwe modellen tegenwoordig niet snel genoeg voorstellen, waarbij de bestelboekjes al meteen opengaan… terwijl de auto’s zelf vervolgens nog een eeuwigheid op zich laten wachten. Wat een verschil met de Chinese merken: als die vandaag een auto voorstellen, kun je die bij wijze van spreken morgen al op je oprit parkeren…
Belofte voor 2025: TERUGKEER FYSIEKE KNOPPEN
Bij Volkswagen hadden ze het licht al even gezien, en steeds meer groepen volgen nu het goede voorbeeld: al die haptische schermen, touchpads en sliders worden teruggefloten en opnieuw vervangen door échte knoppen. En terecht, want een goede ergonomie is niet alleen een kwestie van gebruiksgemak, maar ook van veiligheid. Hallo Mercedes en Volvo, lezen jullie mee?
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!