AutoGids gaat voor de grote verhalen uit de autowereld, maar die lijvige hoofdstukken worden wel gevormd door de persoonlijke ervaringen van onze journalisten. Daarom deze terugblik op autojaar 2024, aan de hand van hun persoonlijke hoogte- en dieptepunten. Wat waren de tops en flops van Xavier Daffe, redacteur van AutoGids?
Auto van het Jaar 2024: BMW i5 (Touring)
Ik had het net zo goed kunnen hebben over de Volkswagen ID.7 Tourer (GTX). Waarom? Omdat ik van stationwagens hou (in het algemeen), wat een eerste goede reden is. Ten tweede omdat beide EV's een toekomst voorstaan waar weinig concessies worden gevergd wat actieradius betreft: een slanke stationwagon (elektrisch of niet) zal altijd minder brandstof verbruiken dan een SUV.
En dan is er nog het feit dat ze allebei verrassend comfortabel rijden en indruk maken met hun praktische aspecten. “Ja, maar hoe zit het dan met de Freude am Fahren?”, hoor ik jullie al zeggen. Wel, laten we wachten op de Neue Klasse ('M'?) die wordt verwacht voor 2026 (de sedan, de M, is nog niet bevestigd) vooraleer we ons daar écht over uit laten. Kunnen we in de tussentijd genieten van het waften met deze i5, bij voorkeur dus als Touring.
Schoonheid van het Jaar 2024: Mercedes-AMG GT 63 4Matic+ (Pro)
Eigenlijk had ik hier de Alfa Romeo 33 Stradale willen opvoeren. Maar gezien die vorig jaar al - op het salon van Parijs - aan het publiek werd gepresenteerd, kan die in deze niet meedingen naar de prijzen. Waardoor de runner up in deze met het eremetaal gaat lopen.
De Mercedes-AMG GT 63 4Matic+ Pro (fieuw!) steekt met kop en schouders boven het veld van verstikkende elektrische en Chinese SUV's - of beide - uit. Weg met dat smakeloze grijs, welkom Green Hell Magno. Een eresaluut naar de Nordschleife. En ineens naar de gehele autogilde. Het doet immers deugd te zien dat sommige (Europese) constructeurs nog niet zijn vergeten hoe je begeesterende auto's moet bouwen.
Een heerlijke remake van wat sowieso al een van de coolste SUV-pioniers ooit was (de International Harvester Scout was de Amerikaanse tegenhanger van de Range Rover). Naast het schitterende interieur bezorgde vooral één detail weke knieën: de verlichte typenaam op de neus in dat prachtige retrolettertype.
Lolbroek van het Jaar 2024: Alpine A290
En niet in denigrerende zin! Zij die enkel met een nostalgische bril naar het merk kijken, zullen het allicht niet graag horen, maar de eerste elektrische Alpine is een succes. Er is het speelse chassis - dat in zijn afstelling de perfectie benadert - zijn aantrekkelijke uiterlijk en zijn redelijke, constante vermogen. Waarmee de A290 bewijst dat ook een elektrische auto een glimlach op je gezicht kan toveren.
Teleurstelling van het Jaar 2024: Audi Brussels
De aangekondigde sluiting van Audi Brussel in februari 2025 is slechts het topje van de ijsberg. De grote Europese autoconcerns kondigen massaal grootschalige afvloeiingsplannen aan, sluiten historische fabrieken en verliezen gestaag marktaandeel.
Toegegeven, ze worden daarbij allerminst geholpen door een politiek gestel dat meer obstakels opwerpt dan dat het een uitweg aanbiedt. Wat evenwel niets afdoet aan het totale gebrek aan realiteitszin dat jaren heerste bij de Europese autobouwers. Niet over elektrische auto's, niet over China, niet over de opkomst van Tesla en niet over de echte koopkracht van hun klanten. Arrogantie? Overmoed? Wat het ook mocht wezen, de boemerang is teruggekeerd. En knalt onze merken nu keihard in het gezicht.
Ik bespeur daar een trend: in de ratrace om (fleet)klanten af te snoepen, kunnen merken hun nieuwe modellen tegenwoordig niet snel genoeg voorstellen, waarbij de bestelboekjes al meteen opengaan… terwijl de auto’s zelf vervolgens nog een eeuwigheid op zich laten wachten. Wat een verschil met de Chinese merken: als die vandaag een auto voorstellen, kun je die bij wijze van spreken morgen al op je oprit parkeren…
Belofte voor 2025: Een betere wereld
I had a dream! Eentje waarin Donald Trump, Vladimir Poetin, Xi Jinping, Javier Milei, Giorgia Meloni, Kim Jong Un, Ursula von der Leyen, Emmanuel Macron, Olaf Scholz (of eigenlijk zijn opvolger) en Volodymyr Zelensky vergaderden in Brussel. Elk achter een kom dampende mosselen die ze vakkundig wegwerkten met een (of meedere? ) triple.
Na het desert werd gezamelijk besloten - ondertekend met een amicaal schouderklopje - dat al dit gedoe, die conflicten, deze 'wie heeft de grootste'-competitie, definitief voorbij zou zijn. Een nieuwe groep vrienden bestuurde voortaan de wereld. Als een soort jeugdbeweging: voor het welzijn van iedereen. Zonder uitzondering. Zonder bijbedoelingen. Zonder ambities. Wat was het nadien ruw wakker worden...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!