Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Titels en records / VW en Fiat winnaars Motor van het Jaar

Geschreven door Olivier Duquesne op 24-06-2010

Net zoals vorig jaar ging de titel van International Engine of the Year naar de 1.4 TSI van Volkswagen. De 1.4-turbo MultiAir van Fiat werd verkozen tot beste nieuwe motor voor 2010.

De 1.4 TSI van Volkswagen is nu al voor het tweede jaar op rij verkozen tot Motor van het Jaar. We vinden deze 1.4-viericlinder met turbo (en eventueel compressor) in tal van Volkswagen-, Audi-, Seat en Skoda-modellen, met vermogens die variëren van 122 tot 180 pk. De tweede en derde plaats kende de jury, die bestond uit 65 journalisten uit de hele wereld, toe aan de rechtstreeks ingespoten drieliter-biturbo op benzine van BMW en de 6.2-V8 van AMG.

De prijs van beste nieuwe motor van 2010 ging echter naar Fiat, voor de 1.4-turbo Multiair uit de Alfa Romeo MiTo en Guilietta, die 115 tot 170 pk sterk is. Kenmerkend voor deze motor is de elektroklep tussen de nokkenas en de inlaatkleppen, waardoor de beweging van de kleppen kan worden losgekoppeld van de draaibeweging van de nokkenas. Op de tweede plek vinden we nog een Italiaanse krachtbron, namelijk de 4.5-V8 van Ferrari, voor de 1.2 TSI van VW.

In de categorie Green Engine of the Year koos de jury voor de 1.8-hybride uit de Toyota Auris en Prius, terwijl de Best Performance Engine de 6.2-V8 van AMG is. Binnen de verschillende cilinderinhoudsklasses waren er overwinningen voor de eenliter-driecilinder van Toyota, de 1.4 TSI Twincharger van VW, de 1.6-turbo van BMW-PSA, de tweeliterturbodiesel van BMW, de 2.5-turbo van de Audi TT RS, de direct ingespoten 3.0-biturbo van BMW, de 4.0-V8 van de BMW M3 en tot slot de 6.2-V8 van AMG.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten