Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Hier is de nieuwe, voortaan plug-inhybride Bentley Continental GT Speed

Geschreven door Xavier Daffe op 25-06-2024

De vierde generatie van de Bentley Continental GT debuteert als Speed, aangedreven door een plug-inhybride V8 van 782 pk en 1.000 Nm.

We konden reeds testrijden met de nieuwe, alweer vierde generatie van de Bentley Continental GT. Al ging het wel nog om een prototype, dat zijn lijnenspel verborg onder een laag camouflagetape. Nu kunnen we het lijnenspel wel in vol ornaat bewonderen. De commercialisering is gepland voor het najaar van 2024.

Hoewel de algemene verhoudingen en het profiel grotendeels in overeenstemming zijn met wat we sinds het begin van het model kenden, onderscheidt deze nieuwe versie zich door het afschaffen van de ronde voorlichten die altijd of bijna altijd deel hebben uitgemaakt van het visuele DNA van Bentley. De nieuwe Bentley Continental GT laat deze achterwege ten gunste van unieke elementen, doorkruist door een horizontale pijl die zich uitstrekt over de vleugels en waarin de diodes van de richtingaanwijzers zijn ondergebracht. Achteraan vallen vooral de nog meer uitgesproken heupen op.

2024 Bentley Conti GT Speed PHEV

Binnenin is de behandeling van het interieur even vertrouwd met deze brede middenconsole en dit massieve dashboard dat in het midden een draaiend element bevat dat verschillende displays mogelijk maakt. Zoals het hoort, staan de nobele materialen (leer, chroom, ...) in dienst van een voorbeeldige afwerking, terwijl het scala aan ADAS (rijhulpsystemen) en connectiviteit nog een sprong voorwaarts maakt. 

De W12 is dood, leve de...

Meer dan twintig jaar lang bleef de Bentley Continental GT trouw aan de W12 waarmee hij debuteerde. Maar intussen is het liedje van de bijzondere twaalfcilinder helemaal uitgezongen: de nieuwe Speed grijpt naar een plug-inhybride aandrijfgeheel. In tegenstelling tot de stekkerhybride varianten van de Bentayga en de Flying Spur gaat het niet om een geëlektrificeerde V6, maar om de 4 liter-V8 die we kennen uit de Porsche Panamera Turbo e-Hybrid.

2024 Bentley Conti GT Speed PHEV

Op zijn eentje is deze V8-biturbo al goed voor 600 pk. Voeg daar de 190 pk en 450 Nm van de in de gerobotiseerde achtbak geïntegreerde elektromodule aan toe en je komt in totaal aan 782 pk en 1.000 Nm. Daarmee doet deze hybride liefst 123 pk en 100 Nm beter dan de W12 van de oude GT Speed-topversie, en wordt hij zelfs simpelweg de krachtigste Bentley voor de openbare weg in de 105-jarige geschiedenis van het merk.

Prestaties, verbruik en rijbereik

De snelste ook, met een sprint van 0 tot 100 in 3,6 seconden, 3 tienden beter dan de vorige Bentley Continental GT Speed. Met 335 km/u liggen de topsnelheden van de W12 en de V8 PHEV even hoog, maar qua CO2-uitstoot is er geen vergelijk mogelijk: in plaats van de torenhoge emissies van de oude Speed houdt de nieuwe Continental Hybrid het bij 36 g/km.

2024 Bentley Conti GT Speed PHEV

Oké, volgens de WLTP-cijfers natuurlijk, en we weten allemaal wat dat bij een PHEV wil zeggen. Toch mogen we ervan uitgaan dat het benzineverbruik ook in de praktijk een heel stuk lager zal uitvallen dan dat van de oude W12, toch als je geregeld de moeite neemt om de batterij van 25,9 kWh aan de stekker te hangen. Volgeladen zou je daarmee 80 kilometer ver moeten kunnen raken puur op elektrokracht.

Nog slimmer, maar weer zwaarder

Anderzijds is de nieuwe Continental GT onder meer als gevolg van die hybridisering wel weer 150 kilo bijgekomen, zodat hij nu met de 2,5 ton flirt. Tel daar ook nog de hoogspanningsbatterij op de achteras en haar interne 11 kW-omvormer bij, net als de benzinetank, en we beginnen te snappen waar die hoge massa vandaan komt. Nu is een Bentley nooit een pluimgewicht geweest, maar dat begint toch wel héél sterk naar obesitas te ruiken. Dat beseften ze in Crewe ook, dus hebben ze er alles aan gedaan om de rijdynamiek zo veel mogelijk te vrijwaren.

2024 Bentley Conti GT PHEV

 

Zo voegt deze generatie aan de vierwielaandrijving die altijd al van de partij is geweest, ook vierwielsturing toe, net als een vectoriële koppelverdeling voor de achteras, een zelfsperrend achterdifferentieel, luchtveren met twee kamers, gestuurde antirolstangen op 48 volt en adaptieve schokdempers met andere karakteristieken bij het in- dan bij het uitveren, zodat het verschil tussen Comfort en Sport groter is dan vroeger. 

Succesnummer

Toen de Volkswagen Group in 1998 het merk Bentley kocht voor 479 miljoen pond (ongeveer 562 miljoen euro), verkocht het kleine Engelse merk slechts 414 modellen per jaar. De Duitsers zouden nog eens 500 miljoen pond (587 miljoen euro) investeren in de ontwikkeling van de allereerste volledig nieuwe Bentley sinds... 1930! Dit zou de Continental GT worden, die zijn verre inspiratiebronnen put uit de voorouder van 1952, de R Type Continental.

2024 Bentley Conti GT PHEV

Het succes liet niet lang op zich wachten. Tussen de eerste presentatie als concept op het autosalon van Parijse in 2002 en de onthulling van de definitieve versie op de autosalon van Genève in 2003, zou Bentley meer dan 3.200 aanbetalingen ontvangen. Het eerste productiejaar resulteerde in de verkoop van 7.000 exemplaren, wat uiteindelijk culmineerde in een stabiel productieritme van 10.000 eenheden per jaar. De nieiuwe Continental GT wil mistens even goed, zo mogelijk nog beter doen.

 

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten