Update 20/11/2024: het eerste exemplaar is klaar
Intussen heeft TWR het eerste exemplaar van de Supercar gepresenteerd - de foto's vind je in de fotogalerij. En die blijkt geen 600 pk sterke V12 te hebben, maar liefst 670 pk te verzamelen. En ook het prijskaartje van deze retromoderne Jaguar XJS is bekend: zo'n 280.000 euro, zonder btw. Het verschil met het nieuwe Jaguar kan moeilijk nog groter zijn.
Tom Waklinshaw Racing
Eind 2023 leerden we dat Fergus Walkinshaw TWR nieuw leven zou inblazen. De oudste zoon van Tom kondigtde aan straatwagens te willen ontwikkelen waarbij "innovatieve technologie gecombineerd wordt met traditioneel vakmanschap om producten van wereldklasse te bouwen". Hij beloofde "indrukwekkende creaties" die "het succesvolle verleden" eren en die "niet beperkt zullen worden door de reglementen en designeisen" die klassieke constructeurs hanteren. Dankzij de Supercat weten we nu ook wat Walkinshaw Junior daarmee bedoelde.
De TWR Supercat is een restomod op basis van de Jaguar XJS, een wagen waarmee Tom Walkinshaw Racing begin de jaren 80 furore maakte in de Europese toerwagenracerij. Al herinneren de fans zich vooral de Bathurst 1000 van 1985, een op het Australische Mount Panorama Circuit gehouden uithoudingsrace die de Jaguar XJS wist te winnen. Tom Walkinshaw pakte de pole (zie bovenstaande video), maar besloot de uithoudingswedstrijd uiteindelijk als derde. Maar zijn TWR-team won wel met de door Armin Hahne en John Goss bestuurde Jaguar XJS.
V12 van 600 pk
De Jaguar XJS waarmee TWR destijds deelnam aan het Europese Touring Car-kampioenschap werd aangedreven door een 5,3 liter-V12 die ongeveer 500 pk ontwikkelde. De TWR Supercar heeft ook een V12-krachtbron tussen de voorwielen liggen, maar voorlopig willen Fergus en de zijnen enkel kwijt dat de door een supercharger geholppen motor dik 600 pk verzamelt. En dat het vermogen via een handgeschakelde zesbak op de achterwielen gezet wordt. Maar naar de volledige specificaties en de daaruit vloeiende prestaties blijft het nog even raden.
Het koetswerk van de TWR Supercat neemt de Jaguar XJS dan wel als basis, het wordt anno 2024 wel volledig opgetrokken uit koolstofvezel. Deze restomod staat ook een stuk breder op zijn wielen dan het donormodel, wat resulteert in stevig opgepompte wielkasten. Let ook op de zijdelings gemonteerde einddemper van de uitlaatlijn en op de achterdiffusor, die een vlakke laadvloer en een heleboel downforce suggereert.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!