Enkele weken nadat ze ons van de sokken bliezen met de 9X9, een moderne interpretatie van de legendarische Porsche 959, komt Kalmar met een nieuwe restomod aandraven. De 7-97 E-Volt baseert zich wederom op de Porsche 911 (van de 964-generatie), maar die ruilt zijn typische boxermotor voor het elektrische aandrijfgeheel van een Tesla Model S.
Een in bijzonder slechte staat verkerende Porsche 964 vormt de basis voor dit Kalmar-project. De Deense autobouwer begon met een nauwgezette restauratie van de 911, waarbij zoveel mogelijk originele elementen behouden werden. Al grepen ze wel naar composietmaterialen (op basis van vlas) om zowel het koetswerk als het interieur zo licht mogelijk te houden. En lichtere ledlichten mochte evenmin ontbreken, natuurlijk.
En met succes, want de 7-97 E-Volt zet niet meer dan 1.360 kilogram op de weegschaal, vergelijkbaar met het gewicht van een 964 Turbo destijds. Om de aerodynamische balans te optimaliseren, monteerden ze een splitter onder de neus en een ducktail op de kont, waardoor het koetswerk meer downforce genereert. Ook koolstofkeramische remmen behoren tot de mogelijkheden.
Tesla-power
Het hart van de Kalmar 7-97 E-Volt wordt gevormd door een op de achteras gemonteerde elektromotor van Tesla-origine, die 450 pk ontwikkelt en zijn energie haalt uit een accupakket van 63 kWh. Op zoek naar een evenwichtige gewichtsverdeling over beide assen, bevinden de batterijen zich zowel aan voor- als aan de achterzijde van de elektrische Porsche 911.
Kalmar belooft een rijbereik van ongeveer 290 kilometer en een sprint van 0 naar 100 km/u in minder dan 4 seconden. Middels de rijmodi Eco en Sport kan je als bestuurder zelf kiezen of je dan wel de range of eerder de prestaties voorrang geeft. Deze elektrische restomod op Porsche 911-basis komst ook met een elektrische stuurbekrachtiging, met een automatische airconditioning en met automatische ruitenwissers. Het moderne infotainment is compatibel met Apple CarPlay.
De ombouw van een Porsche 964 naar deze Kalmar 7-97 E-Volt kost je 450.000 euro. Volgens de Deense constructeur is de conversie omkeerbaar en kan je het elektrische aandrijfgeheel achteraf alsnog ruilen voor de orginele boxermotor.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!