Hoewel de huidige generatie van de Mazda MX-5 al sinds 2015 meedraait, komt er maar geen sleet op de formule. De compacte roadster blijft een verademing in deze door loodzware en pk-zwangere SUV's gedomineerde tijden. Hoewel de Japanse constructeur volop bezig is met de ontwikkeling van een elektrische opvolger, wordt ook het acuele model niet vergeten. Weldra heeft de Mazda MX-5 immers recht op de zogeheten ND3-update.
LEES OOK Nieuwe NE-generatie van de MX-5 krijgt wankelmotor
Kijk eens diep in mijn ogen
Hoewel de ND3-update niet aan het pure lijnenspel van de Mazda MX-5 raakt, ogen zowel de Roadster als de RF wat scherper. De lichtblokken krijgen een andere invulling en maken voortaan gebruik van ledtechnologie. De ledstrips in de voorbumper verdwijnen en de grille krijgt een aangepast ontwerp met een uitsparing voor de radar, want de vernieuwde MX-5 krijgt een adaptieve cruisecontrole met noodremhulp.
LEES OOK Nieuwe Daihatsu Copen wordt echte MX-5-rivaal
Verder noteren we een nieuwe koetswerktint (Aero Grey Metallic) en nieuwe designs voor de 16- en 17-duimsvelgen. Er is ook sprake van een bruine interieuraankleding en van een beige canvasconstructie voor de Roadster-variant van de Mazda MX-5 - kleuren die zouden verwijzen naar de klassieke cabrio's van weleer. De tellerpartij blijft analoog, maar bovenop het dashboard staat wel een nieuwe multimediamodule die een grotere display (8,8 inch) met slankere randen combineert met snellere software.
Meer power en een circuitmodus
De ND3-update van de Mazda MX-5 geeft de instapversie met 1,5 liter-krachtbron wat vermogen, zodat er voortaan 136 paardjes aan de achterwielen sleuren. Aan de 2 liter-variant wordt niet geraakt, dus die blijft gewoon 184 pk sterk. Al zou de gasrespons wel geoptimaliseerd zijn.
Om het rijplezier naar een nog hoger niveau te tillen, heeft Mazda de kalibratie van de stuurinrichting herbekeken. De versies met handbak krijgen bovendien een nieuw sperdifferentieel, dat standaard is op de 2.0 en optioneel blijft op de 1.5. Helemaal nieuw is de zogeheten DSC-Track-modus, een voor circuitgebruik bestemde setting van de elektronische stabiliteitscontrole die de Mazda MX-5 pas tot de orde roept wanneer het helemaal fout dreigt te gaan. Opgepast: ook die circuitstand is er enkel voor de handgeschakelde varianten.
De Japanse thuismarkt verwelkomt de ND3-update van de Mazda MX-5 in het begin van 2024, daarna is de rest van de wereld en dus ook België aan de beurt. We kunnen niet wachten!
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!