De 3de generatie van de Audi TT wordt op esthetisch vlak maar lichtjes vernieuwd. Qua mechaniek beweegt er wat meer, met het verdwijnen van de diesel en het hogere vermogen van de benzinemotoren … behalve bij de TTS, die 4 pk verliest. Maar de 2.0 TFSI is met 306 pk, vierwielaandrijving en Tiptronic-zevenversnellingsbak nog altijd pittig genoeg. Meer nog: deze combinatie slaagt erin een tiende van een seconde beter te doen in de spurt van 0 tot 100 km/u (nu 4,5 seconden voor de TT Coupé en 4,8 voor de TT Roadster). De 2.0 van de 40 TFSI biedt 197 pk (tegenover 180 pk vroeger) en die van de 45 TFSI haalt 245 pk (15 pk meer). Die laatste motorversie is ook beschikbaar met Quattro-vierwielaandrijving.
Wat er verandert
Behalve wat meer paarden onder de kap, krijgen alle TT’s standaard de dynamische rijprogramma’s van Audi Drive Select, licht- en regensensoren, verwarmde zijspiegels, een multifunctioneel stuur, Bluetooth en verlichte USB-poorten. Bovendien behouden de TT’s hun unieke digitale instrumentarium achter het stuur. Aan de buitenkant beperken de aanpassingen zich tot een Singleframe-grille met 3D-effect en grotere luchtinlaten op de basisversie. In de TT Roadster opent en sluit de kap elektrisch, al rijdend tot maximaal 50 km/u. Ook is er een speciale serie van 999 exemplaren, de TT 20 Years, om het twintigjarige bestaan van de TT te vieren, met onder meer enkele afwerkingselementen die herinneren aan het Roadster-concept uit die tijd.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!