BMW zal in juni 2022 de laatste 7 Reeks met V12-motor bouwen, waarmee een einde komt aan een geschiedenis die begon met de in 1987 gelanceerde 750i ‘E32’. De Bayerische Motoren Werke maakt zich dus op om een bladzijde uit zijn 35-jarige geschiedenis om te slaan, al zal de productie van V12 niet definitief worden stopgezet: BMW-dochter Rolls-Royce zal er immers nog gebruik van blijven maken. Ter gelegenheid van deze gebeurtenis zal BMW 12 genummerde exemplaren produceren met de naam ‘Final V12’, op basis van de M760i xDrive.
Van 300 tot 610 pk
De eerste BMW V12 was de 750i/Li van 1987, met een atmosferische twaalfcilinder van 4.988 cc die 300 pk leverde bij 5.200 o/m en 450 Nm bij 4.100 o/m om 1.860 kg in beweging te krijgen. Een nobele motor waarmee de voorname 7 Reeks in slechts 7,4 seconden van 0 naar 100 km/u kon gaan, een indrukwekkende waarde voor die tijd. Afgezien van de 8 Reeks (850 Ci en CSi) had alleen de 7 Reeks recht op de V12, noblesse oblige.
- Lees ook: test BMW 760 Li – AutoGids
Aan het 35-jarige tijdperk van de V12-BMW komt een einde met de M760i xDrive (‘G11/G12’), met een 6.592 cc grote biturbo-V12 die met 610 pk bij 5.500 tot 6.500 o/m (en 800 Nm bij 1.550 tot 5.000 o/m) meer dan twee keer zo krachtig is als zijn voorvader, voor een gewicht van 2.255 kg. Terwijl het vermogen verdubbeld is, werd de tijd die nodig is om van 0 tot 100 km/u te sprinten, echter door twee gedeeld, want die oefening neemt nog slechts 3,7 seconden in beslag.
12 stuks
De gelimiteerde oplage zal beperkt zijn tot 12 auto's, die allemaal de tekst ‘The Final V12’ gegraveerd zullen hebben in de deurdrempels, terwijl de middenconsole zal worden voorzien van een ‘1 van 12’-plaatje en elke eigenaar een trofee zal ontvangen met de gekozen koetswerk- en interieurkleur, evenals het chassisnummer. Elke auto wordt uiteraard geleverd met een volledig optiepakket, inclusief laserverlichting, een Bower & Wilkins-hifisysteem en het maximale veiligheidspakket Driving Assistance Professional Package.
Specifieke details aan de buitenkant blijven beperkt tot ‘donkerzilveren’ accenten voor de naar keuze grijze of zwarte wielen, en een specifieke V12-badge. Deze 12 auto’s zijn gebaseerd op de huidige 7 Reeks en dus niet op de nakende vernieuwde versie, waarbij de elektrische versie i7 zijn intrede zal doen. Het prijskaartje? Wat een vulgaire vraag... Dit collector’s item moet rond de 180.000 euro kosten, inclusief aflevering.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!