Update: de Belgische prijzen
- Citroën Berlingo 1.2 PureTech 110: 25.775 euro
- Citroën Berlingo BlueHDi 100: 27.025 euro
- Opel Combo Life 1.2 Turbo: 26.175 euro
- Opel Combo Life 1.5 Turbo D: 27.475 euro
- Peugeot Rifter 1.2 PureTech 110: 27.275 euro
- Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi 100: 28.575 euro
- Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi 130: 31.575 euro
Op zoek naar lagere CO2-cijfers op de Europese markt besloot Stellantis begin 2022 om zijn bestelbreaks nog enkel aan te bieden als elektrische auto. Een beslissing die de verkoop een enorme knauw gaf, want de ë-Berlingo bleek bijna dubbel zo duur als zijn tegenhanger op benzine.
De particuliere koper haakte dan ook af, of ging zijn heil zoeken bij de concurrentie. Dankzij zijn gunstigere CO2-totaal bleef Toyota de technisch zowat identieke ProAce City Verso wel gewoon verkopen met benzinemotor.
Benzine én diesel
Nu was de Citroën Berlingo met verbrandingsmotor niet helemaal uit het aanbod verdwenen, want nog beschikbaar als basis voor ombouw tot een wagen voor mindervaliden. Maar nu keert Stellantis helemaal op zijn stappen terug, want de onlangs gefacelifte Berlingo zal je ook met verbrandingsmotoren kunnen bestellen. Op benzine én op diesel, bovendien.
Hetzelfde verhaal bij Opel en Peugeot, waar ook respectievelijk de Combo en de Rifter weer beschikbaar zijn met verbrandingsmotoren. Het gaat om beperkte productievolumes per constructeur, zodat de gemiddelde CO2-uitstoot in de EU niet te veel naar boven geduwd wordt en Europese boetes vermeden kunnen worden. Het zou enkel gaan om wagens van modeljaar 2024.
Concreet gaat het dan om de 1.2 Puretech 110 en de 1.5 BlueHDi 100/130 van de Citroën Berlingo en de Peugeot Rifter. Of over de 1.2 Turbo en de 1.5 Turbo D als je bij Opel gaat shoppen voor een Combi. De elektrische varianten blijven gewoon in het aanbod.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!