Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Update / Elektrische Citroën C4 X krijgt dan toch benzine- en dieselmotor

Geschreven door Kevin Kersemans op 09-05-2023

Citroën keert op zijn stappen terug: terwijl de cross-over C4 X bij ons aanvankelijk enkel te krijgen was als volledig elektrische ë-C4 X, is het Belgische gamma nu toch uitgebreid met benzine- en dieselversies.

"Alleen de allerwijsten en de allerdwaasten veranderen nooit van mening", zo zou de Chinese filosoof Confucius in de vijfde eeuw voor Christus gezegd hebben. Kijk maar naar Citroën: bij de presentatie van de C4 X kregen we te horen dat het eigenzinnige model in 14 Europese landen, waaronder België, enkel zou worden aangeboden met een volledig elektrische aandrijving (als ë-C4 X), maar daar komt het Franse merk nu op terug.

De beslissing om enkel de ë-C4 X aan te bieden had immers als gevolg dat de instapprijs van het model bijna 40.000 euro bedroeg, met 136 pk en een batterij van 50 kWh. De recent geïntroduceerde 156 pk-versie met 54 kWh legt de lat zelfs op 44.300 euro. Maar naar verluidt realiseerden ze zich bij Citroën dat "sommige klanten, zowel particulieren als wagenparkbeheerders, om een meer toegankelijke versie vragen".

Het merk laat ook nog optekenen: "Hoewel Citroën volledig achter de overgang naar een elektrisch merk staat, zijn we ons ervan bewust dat onze klanten geconfronteerd worden met stijgende kosten en betaalbare prijzen nodig hebben om hun mobiliteitsvrijheid te behouden." Erg nobel van Citroën – of zou het misschien kunnen dat het niet echt storm liep voor de ë-C4 X...? Per slot van rekening zal het design van het model al niet ieders meug zijn (je houdt ervan of niet), en als dat ook nog eens het motoraanbod beperkt is tot 'EV only'...

1.2 PureTech of 1.5 BlueHDi

Hoe dan ook, voortaan kunnen Belgische klanten dus ook kiezen voor een benzine- of dieselversie. Het gaat dan om vertrouwde aandrijfgehelen waarvoor de Fransen geen grote investeringen hoefden te doen, want zoals reeds gezegd waren ze in andere landen gewoon beschikbaar van bij de lancering van het model. De benzinemotor is de 1.2 PureTech, die verkrijgbaar is met 100 pk en een manuele versnellingsbak met zes verhoudingen, of met 130 pk en een achttrapsautomaat.

Dieselrijders hebben niets te kiezen: voor hen is er de 1.5 BlueHDi met eveneens 130 pk en een achttrapsautomaat, of niks. Hoeveel kost de Citroën C4 X met die benzine- of dieselmotor nu? Minder dan de ë-C4 X natuurlijk: de basisprijs van de 1.2 PureTech 100 bedraagt op dit moment 28.000 euro, die van de 1.2 PureTech 130 32.560 euro en die van de 1.5 BlueHDi 33.710 euro.

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten