Porsche heeft 3 jaar gewerkt aan een vernieuwd logo, dat bedoeld is als extra kaarsje op de gigantische verjaardagstaart waarmee de Duitse sportwagenbouwer zijn 75ste verjaardag viert. Toch moet je goed kijken om de verschillen met het uit 2008 daterende design daadwerkelijk te spotten.
Aan de basisindeling van het vernieuwde Porsche-embleem wordt niet geraakt: het wapenschild van thuisbasis Stuttgart blijft immers centraal staan, inclusief het steigerende paard dat wel eens familie zou kunnen zijn van de volbloed die het logo van Ferrari siert. En ook de gestileerde geweien en de kleuren goud, rood en zwart blijven gewoon behouden.
Het vernieuwe logo wordt wat platter, het paardje oogt wat scherper en de benaming Stuttgart keert terug - in het lettertype dat Porsche vandaag gebruikt voor zijn officiële communicatie. Het goud en het zwart zijn vlak gehouden, maar het rood krijgt een honingraatreliëf. Het nieuwe embleem zal eind 2023 voor het eerst op Porsche-modellen te bewonderen zijn.
Leuke weetjes over het Porsche-logo
- De idee achter het logo zou ontstaan zijn tijdens een meeting tussen Ferry Porsche (de zoon van oprichter Ferdinand) en de Amerikaanse importeur Max Hoffmann, die opmerkte dat ieder groot automerk een eigen embleem had. "Waarom Porsche niet?"
- Het oorspronkelijke Porsche-logo was van de hand van designer Franz Xaver Reimspieß, de man die in 1936 reeds verantwoordelijk geweest zou zijn voor het ontwerp van het VW-embleem.
- De eerste Porsche stamt uit 1948, maar het huidige logo werd pas in 1952 voor het eerst gebruikt. Op het stuur van een Porsche 356.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!