Terwijl de Europese Toyota Corolla voor een update staat die een nieuwe generatie van de hybride aandrijflijn aankondigt, verheugen zowel de Japanse als de Australische markt zich op een nog extremere versie van de reeds behoorlijk extreme GR Corolla: de Morizo Edition. En neen, ook die komt niet naar Europa.
LEES OOK Gazoo Racing presenteert de Toyota GR Corolla
Naar het voorbeeld van de Renault Mégane RS Trophy-R en de Volkswagen Golf Clubsport S komt de Toyota GR Corolla Morizo Edition zonder achterbank. Als tweezitter zet de hot hatch nog 1.440 kilogram op de weegschaal, een winst van zo'n 30 kilo. Samen met extra verstevigingen aan het chassis zorgt dat voor nog meer koetswerkrigiditeit en dus voor extra scherpte en controle. Intussen verwelkomt het onderstel aangepaste dempers en bredere banden: Michelin Pilot Sport Cup maatje 245/40 R18.
Ingekorte bakverhoudingen
De enkel in het Matte Steel te bestellen Toyota GR Corolla Morizo Edition behoudt de drukgevoede driepitter die we leerden kennen in de GR Yaris. De 1,6 liter-krachtbron blijft 300 pk sterk, maar het maximale koppel wordt opgetrokken van 370 naar 400 Nm. Op zoek naar snellere sprints werden de eerste, de tweede en de derde versnelling van de manuele zesbak ingekort. Over de impact op de prestaties communiceert Gazoo Racing vooralsnog niet.
LEES OOK Toyota GR Corolla heeft gigantisch luxeprobleem
De Morizo Edition baseert zich op de Toyota GR Corolla Circuit Edition, dus met aerodynamisch verder geoptimaliseerd koetswerk met een dakconstructie uit koolstofvezel en met extra Torsen-differentiëlen op zowel de voor- als de achteras voor de GR Four-vierwielaandrijving. Het interieur van de Morizo Edition combineert speciale kuipzetels met een specifieke bekleding voor onder meer het sportstuur, de middenconsole en de deurpanelen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!