Het gamma van de Toyota Hilux oogt een stuk aantrekkelijker. De Japanse constructeur experimenteert niet alleen met een Hydrogen-variant op waterstof, maar zegent de pick-up ook met de wilde GR Sport Evo en met deze Hybrid 48V. En op de afgelopen Japan Mobility Show in Tokio werd ook al naar een elektrische opvolger gekeken.
De nieuwe Toyota Hilux Hybrid 48V wordt aangedrevend door de gekende, nog steeds 204 pk en 500 Nm krachtige 2,8 liter-dieselmotor. Maar die krijgt voortaan wat extra elektrohulp van een mildhybride set-up die een 16 pk en 65 Nm sterke elektromotor-generator combineert met een lithium-ionbatterij op 48 volt, die onder de achterbank past en niet meer dan 7,6 kilogram weegt.
Extra souplesse, lager verbruik
Het accupakket van de Toyota Hilux Hybrid 48V, dat opgeladen wordt tijdens het remmen, zorgt ervoor dat de pick-up wat vlotter herneemt en wat minder verbruikt. Volgens de Japanners wordt de Hilux tot 5% zuiniger. Verder zou die elektrohulp ook de gasrespons verbeteren, het stationair toerental verlagen en een stillere herstart garanderen. Deze Toyota blijft overigens compatibel met HVO100-diesel, een niet-fossiele brandstof op basis van 100% hernieuwbare bronnen.
Met respectievelijk 1.000 kilogram en 3,5 ton heeft de hybride aandrijflijn geen impact op de laad- en sleepcapaciteiten van de Toyota Hilux. En ook de off-roadvaardigheden blijven gevrijwaard, waarbij speciale verstevigingswerken aan de elektromodule ervoor zorgen dat de hybride pick-up over een doorwaaddiepte van 700 millimeter beschikt. De bodemvrijheid bedraagt 310 mm, de op- en afloophoek respectievelijk 29 en 26 graden. Het Multi-terrain Select verwelkomt bovendien een nieuwe Mud-moddermodus.
De nieuwe, enkel met een dubbele cabine geleverde Toyota Hilux Hybrid 48V wordt midden 2024 bij de concessiehouders verwacht. Op de definitieve specificaties blijft het nog wachten, net zoals op de Belgische prijzen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!