De Mazda MX-30 is nog maar sinds september 2020 op de markt, maar krijgt nu al een lichte update. Bij zijn lancering kreeg het eerste volledig elektrische model van de constructeur uit Hiroshima lof over zijn rijkwaliteiten en zijn originele ontwerp (met suicide doors achteraan), maar oogstte hij ook kritiek voor zijn kleine batterij en beperkte laadmogelijkheden.
Aan de batterijcapaciteit wordt niet geraakt. Die bedraagt nog steeds slechts 35,5 kWh (nominaal), waardoor het WLTP-rijbereik beperkt blijft tot een bescheiden 200 km. Wel worden de laadprestaties verbeterd, zodat je sneller weer de weg op kunt na het leegrijden van de batterij.
Concreet kan de geïntegreerde lader voortaan driefasig laden met 11 kW wisselstroom (tegenover eenfasig en 6,6 kW voordien), terwijl het maximale debiet op gelijkstroom wordt opgetrokken van 40 naar 50 kW, waardoor de laadtijd van 10 tot 80 % aan een snellader met een tiental minuutjes wordt ingekort, tot 26 minuten.
>> Lees ook – Compacte elektrische suv's : Weerwerk uit Japan
Nieuwe kleurtjes en geluiden
Daarnaast introduceert Mazda nieuwe kleurtjes voor het interieur (zwart met grijze en witte accenten, gecombineerd met donkerbruin kurk) en het koetswerk (zwart en zandkleur). Ten slotte krijgt de MX-30 ook een nieuw elektronisch rijgeluid, dat de bestuurder, aldus de constructeur, in staat stelt om het door de elektromotor ontwikkelde koppel beter te kunnen inschatten.
De bijgewerkte MX-30 is bij ons te koop vanaf juli dit jaar.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!