Volkswagen zal in de loop van dit jaar meer gerecycleerde materialen introduceren in zijn elektrische modellen, zoals dat nu al het geval is in de ID.Buzz. Op verschillende plaatsen worden in dat elektrische busje alternatieve materialen gebruikt, gemaakt van plasticafval uit de oceaan of van PET-flessen. De stoelbekleding wordt dan weer vervaardigd van Seaqual Yarn, een materiaal dat voor 10% eveneens bestaat uit afval uit de zee en voor de overige 90% uit gerecycleerd PES-garen, en dat bijvoorbeeld ook al wordt gebruikt door Fiat, in de 500 en de Panda.
De hemel- en vloerbekleding in de ID.Buzz zijn volledig van gerecycleerd polyester, en ook in de isolatielaag van de vloermat zitten gerecycleerde plastics. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld aan de buitenkant voor de bekleding van de wielkasten. Verder wordt voor de ID.Buzz geen milieubelastend chroom meer gebruikt voor het interieur, net als bij Dacia. VW vervangt het door een vloeibare lak met chroomlook die een biologisch bindmiddel heeft.
Verschillende van deze alternatieve productiemethodes zullen in de loop van dit jaar stelselmatig worden uitgebreid naar de andere ID.-modellen, te weten de ID.3, de ID.4, de ID.5 en de dit jaar nog te lanceren ID.7. Volkswagen beweert hiermee flink wat CO2 te besparen bij de productie – tegen 2050 wil het merk immers klimaatneutraal zijn.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!