Waar de Volkswagen Golf 8 sterk scoort qua rijgedrag, heeft hij al sinds de lancering in 2019 te kampen met problemen met het nieuwe infotainmentsysteem. Niet enkel de overgang naar aanraakbediening voor alles zorgt voor frustraties, ook de vele foutmeldingen en crashes van het MIB3-systeem knagen intussen al 2 jaar aan de reputatie van het model. Problemen waar Volkswagen nu zegt een oplossing voor te hebben gevonden.
Snellere chip
Als eerste heeft VW een 25% snellere processor en een 3 keer snellere grafische chip ingebouwd, die de reactiesnelheid van het hele systeem moeten verbeteren. Vooral een navigatieroute krijgen moet sneller gebeuren, terwijl er ook verbeteringen zijn gemaakt qua stemherkenning: 95% van de commando's zouden nu moeten worden herkend, ook als je in natuurlijke taal spreekt tegen je auto.
Maar er is ook gewerkt aan een belangrijk detail: de accidentele aanrakingen van de volume- of temperatuurschuiver (die ook touchgevoelig zijn) onder het aanraakscherm. Een groot frustratiepuntje als je gewoon door de menu's van het centrale scherm wil swipen en per ongeluk de verwarming op standje Sahara zet of de stem van Angèle plots te horen is tot aan de overkant van de taalgrens. Het systeem moet nu detecteren dat, wanneer je vingers in de buurt komen van het scherm, die schuiftoetsen worden gedeactiveerd, op de alarmlichten na. Halleluja!
Enkel voor nieuwe auto's
Nu het slechte nieuws: de softwareverbeteringen komen wel naar bestaande wagens vanaf volgend jaar, maar de snellere hardware is enkel voor Golfs 8 (en vermoedelijk afgeleiden León, Octavia en A3) die vanaf nu van de band rollen. Dat betekent wel dat, als je eerder twijfelde, het nu een goed moment is om voor een Golf te gaan. De grootste kinderziektes zijn er uit.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!