Als het gaat over rijhulpmiddelen die bekend staan onder het acroniem ADAS enerzijds, en autonome rijsystemen – niveau 2 of niveau 3 – zoals bijvoorbeeld Tesla's Full Self Driving, Mercedes' Drive Pilot of General Motors' Super Cruise systeem, lijken klanten veel meer te voelen voor de eerste dan voor de laatste. Dat blijkt uit een wereldwijd onderzoek van S&P Global Mobility in 2023.
Klanten verkien ADAS
Uit een analyse van de resultaten van dit onderzoek van S&P Global Mobility blijkt dat vier systemen de voorkeur genieten van minstens 80% van de ondervraagden, en elk daarvan is een veiligheidssysteem uit het ADAS-panel (Advanced Driver Assistance Systems), terwijl het vijfde systeem 79,8% scoort! Het populairste systeem is dodehoekcontrole.
Top 5 van de populairste veiligheidssystemen volgens S&P Global Mobility in 2023:
- Dodehoekcontrole > 82,5 %
- Binnenspiegel met camera > 80,3 %
- Botswaarschuwing > 80,0 %
- Automatische noodremfunctie met detectie van voetgangers en fietsers > 80,0 %
- Nachtzichtsysteem > 79,8 %
Top 5 van de populairste systemen voor begeleid rijden volgens S&P Global Mobility in 2023:
- Autonoom rijden op de snelweg > 64,9 %
- Automatisch parkeren op afstand > 64,5 %
- Geassisteerd rijden in de stad zonder handen op het stuur > 63,7 %
- Autonoom rijden in de stad > 63,1 %
- Volledig autonoom rijden > 61,0 %
LEES OOK – Autonoom rijden: Mercedes is Tesla te snel af en boekt symbolische overwinning
Vertrouwenscrisis
Een van de factoren die dit – relatieve – gebrek aan interesse in geautomatiseerde of zelfs autonome rijsystemen verklaart, is een gebrek aan vertrouwen onder gebruikers. Volgens het onderzoek van S&P Global Mobility zegt wereldwijd slechts 47% van de ondervraagden bereid te zijn om in een autonome auto te stappen en de aanschaf ervan te overwegen. Uit de resultaten blijkt ook dat 53% van de ondervraagden gelooft dat een autonome auto efficiënter zou rijden dan een normale auto, 48% gelooft dat het veiliger zou zijn en 27% zou bereid zijn om een autonoom rijsysteem te gebruiken om beter te rijden in moeilijke wegomstandigheden.
Het onderzoek onthult echter verschillen tussen landen, waarbij Chinese klanten duidelijk meer geneigd zijn om voor dit type systeem te kiezen dan Duitsers, Amerikanen of Britten.
Veiligheid standaard en zonder meerprijs
Uit het onderzoek blijkt dat 81% van de consumenten bereid is meer te betalen voor auto's met een hoog veiligheidsniveau, terwijl 92% zegt dat de veiligheidsfactor 'tamelijk belangrijk' of 'zeer belangrijk' is op het moment van aankoop. Hoewel ze bereid zijn meer te betalen voor autonome of geautomatiseerde rijsystemen, vinden ze dat de functies die deel uitmaken van ADAS, standaard zonder extra kosten moeten worden geleverd.
Bron: S&P Global Mobility
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!