De eerste van 26 voor de Franse Gendarmerie bestemde exemplaren van de Alpine A110 zijn afgeleverd. En het mag gezegd worden: die politiestrepen en zwaailichten staan de Franse sportwagen uitstekend. De voornaamste wijzigingen tegenover de productiewagens vind je binnenin de snelle interventiewagen. Het nochtans krappe interieur krijgt immers allerlei speciale apparatuur gepast.
>> Lees ook - Top 5: de coolste politiewagens uit de filmgeschiedenis (+trailers)
Alpine versus Cupra
Het gaat om de Alpine A110 Pure, dus wellicht nog van voor de recente facelift. Die wordt aangedreven door een midscheeps gemonteerde vierpitter die een cilinderinhoud van 1,8 liter combineert met een vermogen van 250 pk een een maximaal koppel van 320 Nm. Die power wordt op de achterwielen gezet via een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling. De Alpine A110 sprint in 4,5 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 250 km/u.
>> Lees ook - facelift Alpine A110 krijgt drie versies (+prijs)
Bij de Gendarmerie komt de Alpine A110 de Renault Mégane RS aflossen als snelle interventiewagen. Het is niet de eerste keer dat de Franse Gendarmerie in sportwagens van Alpine rondrijdt. Zowel de A110 als de A310 werden eerder gebruikt. Net zoals de Turbo-versies van bijvoorbeeld de Renault 18 en 21, overigens. Het Franse Ministerie van Binnenlandse zaken flirtte even met Seat/Cupra, maar bleef Alpine/Renault uiteindelijk trouw.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!