Intussen weten we dat het gebruik van een smartphone een nefaste invloed heeft op de verkeersveiligheid. Maar geïntegreerde systemen zijn evenmin vrij van zonden, zo blijkt uit een studie van de Britse organisatie voor verkeersveiligheid IAM Roadsmart. Bestuurders die in de weer waren met Apple CarPlay of Android Auto reageerden trager op potentieel gevaarlijke verkeersituaties dan zij die geïntoxiceerd waren door alcohol of cannabis. Zelfs al rijdende sms'en of WhatsApp'en zou minder gevaarlijk zijn dan het gebruik van een centraal infotainmentsysteem.
Tijdens de bediening van het multimediasysteem gingen de geteste bestuurders wel wat trager rijden, maar bleken ze minder accuraat in het bewaren van een veilige afstand tot hun voorligger. Ze verlieten ook vaker hun rijstrook. Gemiddeld letten ze niet op de weg gedurende een 12 à 16 seconden, wat bij 100 km/u overeenkomt met een afstand van 300 tot 450 meter. Achteraf bleken de bestuurders die tokkelend op de display gespendeerde tijd een stuk lager in te schatten. Het onderzoek peilde ook naar het verschil met spraakbestuurde systemen. En die scoren een stuk beter dan de parallel geteste bediening via een aanraakscherm.
IAM Roadsmart noemt de onderzoeksresultaten alarmerend. Eenderde van de Europese ongevallen zou immers veroorzaakt worden door afgeleide bestuurders. De Britse verkeersveiligheidsorganisatie roept zowel de overheden als de industrie op om werk te maken transparante test- en keuringseisen voor multimediasystemen, met het doel de afleiding onderweg tot een minimum te beperken.
Bron: IAM Roadsmart
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!